Rob Schalker is zo’n ondernemer met een twinkeling in zijn ogen. Die twinkeling vertaalt hij in zijn merk A Fish Named Fred, waarmee hij op een vrolijke, aanstekelijke, opvallende en kleurrijke manier de wereld rondzwemt. Het merk gaat inmiddels veel verder dan kleding alleen, je kan het inmiddels gerust een “lifestyle brand” noemen.
Tekst Judith Truijens Foto's A Fish Named Fred
Ons verhaal is de basis
‘Het vertellen van onze “brandstory” is een onlosmakelijk onderdeel van ons succes’, vindt Rob. ‘Door een sterk verhaal val je op en kun je er op een logische manier van alles aan koppelen. De ingeving voor de vrolijke naam kwam van mijn dochter Isabel, die overigens net in Haarlem is gaan wonen. Zij opperde Freddy de Vis, en na een tijdje puzzelen en nadenken kwamen we uit op “A Fish Named Fred”. Die naam geeft ruimte om ons verhaal te vertellen, en dat is precies waar we sterk in zijn.’ Toen Rob in 2011 het merk oprichtte, had hij al een flinke loopbaan in de modewereld achter de rug, maar hij miste de “spark” in mannenmode. ‘Ik wil mensen energie geven, blij maken en ze laten opvallen. Dat lukt gelukkig goed!’
In de wereldwijde wateren
Van een kleurrijk idee groeide A Fish Named Fred uit tot een internationaal lifestyle-merk. Inmiddels wordt het verkocht vanuit 30 showrooms, waar retailers inkopen, vol beleving en vind je het op ruim 1.800 verkooppunten wereldwijd. ‘Van de Haarlemse Anegang -binnenkort zelfs met Haarlemsokken! – tot Canada, Australië en Kaapstad; we zitten overal. En we werken met heel veel mooie mensen en merken samen. Van biermerken tot BN’ers en blikvis, en van merken als Edding en Apple tot Heinen (van het Delfts Blauw); onze “collabs” zijn onverwacht. Daardoor maken ze ons steeds creatiever en sterker. Mijn visie “Be proud, stand out” wil ik ook uitbreiden met brandstores in Nederlandse steden als Alkmaar, Utrecht, Rotterdam, Den Bosch en Eindhoven als ook online nog veel meer vormgeven. Ook in Japan en Zuid-Amerika zetten we graag voet aan land, maar dat is nog toekomstmuziek.’
Iedereen kan een Fredje zijn
‘Mijn merk is ontstaan uit de gedachte dat je het ook ánders kunt doen, dat je je niet altijd aan regels hoeft te conformeren. Ik wil dat iedereen zich Fred kan voelen, dat iedereen “a good catch” kan zijn.’
Daarom vertellen niet alleen de prints en kleuren in de kleding het verhaal, maar ook de muziek, de “gekkigheden” en de visuals in de winkel dat. En het is zichtbaar in de collecties. Van klassiek Schots en een casual look tot een uitbundige festival-lijn, het merk spreekt een breed publiek aan. Uiteraard zit er wél altijd een visje in elke print verstopt. ‘Daar gaat de koper ook echt naar op zoek, haha, daar worden we vaak op aangesproken. Helaas zijn er in onze branche veel “copycats”, dus er is ook echt een noodzaak toe.’ Hilarisch is de verpakking van de online aankopen, met de vermelding “verse vis”. ‘De keren dat het pakket in de vriezer is beland en klanten dus een bevroren overhemd uitpakten, zijn legio’, lacht Rob. ‘Daar word ik oprecht blij van.’ Iedere Fred heeft volgens Rob een verhaal. Die verhalen geeft hij een plek door middel van de podcast “FredTalk”, te vinden op Spotify en YouTube. ‘Da’s ook weer zo’n voorbeeld van het anders doen. Geen standaard zakelijk verhaal, maar inspirerende en creatieve visies op een energieke manier worden gedeeld.’
Eén groot avontuur
‘Voor mij is ondernemen geen werk,’ besluit Rob, ‘het is een avontuur. Elke dag opnieuw, en dat gun ik eigenlijk iedere ondernemer. Maak het leuk, wees eigenwijs.’
Daarbij herinnert hij zichzelf, als rechtgeaarde muzikant, vaak aan een regel uit de hit Voltooid Verleden Tijd van IOS: “Haal uit elke dag meer dan je ooit had verwacht.”
‘Ik kies ervoor om me te richten op kansen, niet op angsten. Dat kan ik niet alleen, ik werk daarom samen met een team en met partners en klanten die net zo in Fred geloven als ik zelf. En ik deel ons succes graag, we maken ons bij Fred hard voor de Make A Wish Foundation. Dit doen we door veilingen en samenwerkingen voor dit goede doel. Door tegen de stroom in te zwemmen, word je sterker. En dat doe ik elke dag nog met heel veel plezier!’
Rob Schalker is zo’n ondernemer met een twinkeling in zijn ogen. Die twinkeling vertaalt hij in zijn merk A Fish Named Fred, waarmee hij op een vrolijke, aanstekelijke, opvallende en kleurrijke manier de wereld rondzwemt. Het merk gaat inmiddels veel verder dan kleding alleen, je kan het inmiddels gerust een “lifestyle brand” noemen.
Tekst Judith Truijens Foto's A Fish Named Fred
Eén groot avontuur
‘Voor mij is ondernemen geen werk,’ besluit Rob, ‘het is een avontuur. Elke dag opnieuw, en dat gun ik eigenlijk iedere ondernemer. Maak het leuk, wees eigenwijs.’
Daarbij herinnert hij zichzelf, als rechtgeaarde muzikant, vaak aan een regel uit de hit Voltooid Verleden Tijd van IOS: “Haal uit elke dag meer dan je ooit had verwacht.”
‘Ik kies ervoor om me te richten op kansen, niet op angsten. Dat kan ik niet alleen, ik werk daarom samen met een team en met partners en klanten die net zo in Fred geloven als ik zelf. En ik deel ons succes graag, we maken ons bij Fred hard voor de Make A Wish Foundation. Dit doen we door veilingen en samenwerkingen voor dit goede doel. Door tegen de stroom in te zwemmen, word je sterker. En dat doe ik elke dag nog met heel veel plezier!’
Iedereen kan een Fredje zijn
‘Mijn merk is ontstaan uit de gedachte dat je het ook ánders kunt doen, dat je je niet altijd aan regels hoeft te conformeren. Ik wil dat iedereen zich Fred kan voelen, dat iedereen “a good catch” kan zijn.’
Daarom vertellen niet alleen de prints en kleuren in de kleding het verhaal, maar ook de muziek, de “gekkigheden” en de visuals in de winkel dat. En het is zichtbaar in de collecties. Van klassiek Schots en een casual look tot een uitbundige festival-lijn, het merk spreekt een breed publiek aan. Uiteraard zit er wél altijd een visje in elke print verstopt. ‘Daar gaat de koper ook echt naar op zoek, haha, daar worden we vaak op aangesproken. Helaas zijn er in onze branche veel “copycats”, dus er is ook echt een noodzaak toe.’ Hilarisch is de verpakking van de online aankopen, met de vermelding “verse vis”. ‘De keren dat het pakket in de vriezer is beland en klanten dus een bevroren overhemd uitpakten, zijn legio’, lacht Rob. ‘Daar word ik oprecht blij van.’ Iedere Fred heeft volgens Rob een verhaal. Die verhalen geeft hij een plek door middel van de podcast “FredTalk”, te vinden op Spotify en YouTube. ‘Da’s ook weer zo’n voorbeeld van het anders doen. Geen standaard zakelijk verhaal, maar inspirerende en creatieve visies op een energieke manier worden gedeeld.’
In de wereldwijde wateren
Van een kleurrijk idee groeide A Fish Named Fred uit tot een internationaal lifestyle-merk. Inmiddels wordt het verkocht vanuit 30 showrooms, waar retailers inkopen, vol beleving en vind je het op ruim 1.800 verkooppunten wereldwijd. ‘Van de Haarlemse Anegang -binnenkort zelfs met Haarlemsokken! – tot Canada, Australië en Kaapstad; we zitten overal. En we werken met heel veel mooie mensen en merken samen. Van biermerken tot BN’ers en blikvis, en van merken als Edding en Apple tot Heinen (van het Delfts Blauw); onze “collabs” zijn onverwacht. Daardoor maken ze ons steeds creatiever en sterker. Mijn visie “Be proud, stand out” wil ik ook uitbreiden met brandstores in Nederlandse steden als Alkmaar, Utrecht, Rotterdam, Den Bosch en Eindhoven als ook online nog veel meer vormgeven. Ook in Japan en Zuid-Amerika zetten we graag voet aan land, maar dat is nog toekomstmuziek.’
Ons verhaal is de basis
‘Het vertellen van onze “brandstory” is een onlosmakelijk onderdeel van ons succes’, vindt Rob. ‘Door een sterk verhaal val je op en kun je er op een logische manier van alles aan koppelen. De ingeving voor de vrolijke naam kwam van mijn dochter Isabel, die overigens net in Haarlem is gaan wonen. Zij opperde Freddy de Vis, en na een tijdje puzzelen en nadenken kwamen we uit op “A Fish Named Fred”. Die naam geeft ruimte om ons verhaal te vertellen, en dat is precies waar we sterk in zijn.’ Toen Rob in 2011 het merk oprichtte, had hij al een flinke loopbaan in de modewereld achter de rug, maar hij miste de “spark” in mannenmode. ‘Ik wil mensen energie geven, blij maken en ze laten opvallen. Dat lukt gelukkig goed!’
www.afishnamedfred.com/nl