Pangea verbindt nieuwkomers en ondernemerschap
Marcel Keyser, oprichter van Pangea Incubator, groeide niet op in een ondernemersnest. Zijn eerste stappen als ondernemer (koopstarter) zette hij omdat zijn voormalige baas hem die kans gaf. Nu zet hij zich in voor nieuwkomers die zonder netwerk en middelen een onderneming in Nederland willen opbouwen. Een bedrijf starten in een nieuw land lijkt misschien onmogelijk, maar de succesverhalen van Pangea tonen dat het wél kan.
Tekst Elodie Kona Fotografie Anke van der Meer


Als je Pangea hoort, denk je meteen aan een tijd waarin alle continenten één geheel vormden. Precies dat is waar Pangea Incubator voor staat: in verbinding blijven. Marcel: ‘Nieuwkomers zien dat wij niet weglopen wanneer het moeilijk wordt. We verwijzen ondernemers niet zomaar door naar een cursus of instantie, maar maken hen onderdeel van een netwerk dat hen steunt, adviseert en motiveert. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect: succesvolle nieuwkomers inspireren anderen om ook de stap te wagen.’
Pangea Food: springplank naar horecajobs
‘Via het BNI-ondernemersnetwerk ontdekten we een ondernemerslocatie in Amsterdam, de kantineruimte zocht een nieuwe uitbater. We pitchten een idee: niet alleen een restaurant, maar ook een opleidingsplek voor nieuwkomers met horecadromen.’
Zo ontstond Pangea Food, waar ervaren horecakoks nieuwkomers opleiden. ‘Binnen enkele maanden worden ze klaargestoomd voor een baan in de horeca of om zelf een zaak te starten. Daarna kunnen ze in loondienst, voor zichzelf beginnen of hun concept verder ontwikkelen via de Pangea Incubator.’
Pangea begeleidt jaarlijks zestig ondernemers in vijf steden en breidt uit naar Amsterdam in samenwerking met Forward Inc., een Engelstalige incubator.

Zonder netwerk kom je niet ver
Toen Marcel vernam dat er een ondernemersprogramma voor nieuwkomers in Eindhoven was, vroeg hij zich af of dit ook in Alkmaar bestond. Het antwoord was echter onduidelijk. ‘In 2019 vond ik dat onvoorstelbaar. Mensen die in hun thuisland bedrijven runden, moesten hier opeens sla wassen. Op een dag ontmoette ik een koppel dat bruiloften organiseerde volgens hun traditie. Alles achterlaten in Irak, een nieuwe plek vinden en dan ook nog een heel bedrijf opbouwen. Ik was onder de indruk.’
‘Na een vragenronde in azc’s (asielzoekerscentra) ontdekte ik dat meer dan de helft van de nieuwkomers al ondernemerservaring had. Er was dus zeker animo voor begeleiding in het ondernemerschap. En zo startte ik met een aantal partners een jaarprogramma voor tien nieuwkomers. De eerste stap was een businessplan maken, maar nieuwkomers-ondernemers misten iets heel belangrijks: een netwerk.’
Nederlands leren door te pitchen
Pangea werkt samen met taalscholen, wijkcentra en gemeentes om nieuwkomers verder te helpen, maar een taal leer je vooral door ze te spreken. ‘Daarom nodigen we nieuwkomers uit om hun bedrijfsidee te pitchen bij BNI en andere netwerken van Nederlandse ondernemers, onder begeleiding natuurlijk. We zien dat deelnemers met amper A2-taalniveau na vier maanden al B1-niveau of hoger halen voor Nederlands. Door te pitchen leren nieuwkomers de taal sneller dan in een klaslokaal, en ondertussen bouwen ze aan hun ondernemersnetwerk.’
Partners binnen handbereik
‘In het begin was het zoeken naar de juiste samenwerkingspartners. Voor businessplannen en kredieten werken we samen met Credits en businesscoaches, maar al snel merkten we hoe groot de rol van cultuurverschillen in salesgesprekken is. In Nederland wordt een gebogen hoofd als onzeker gezien, terwijl het in andere culturen juist respect uitdrukt. Dat kan een deal maken of breken.
We besloten ook aandacht te besteden aan interculturele communicatie, met rollenspellen en salestrainingen. Bij Pangea worden deelnemers niet alleen ondernemers, maar ook ambassadeurs. Ze nemen anderen mee en hebben een coachende rol. Want wie weet beter hoe het is om in een onbekend land iets op te bouwen dan zij?’
Mond-tot-mondreclame overtreft Google
‘Veel nieuwkomers komen uit een wij-cultuur, waar mond-tot-mondreclame sterker werkt dan Google. Als één persoon slaagt, dan verspreidt dat nieuws zich razendsnel. Mensen vertrouwen op familie, vrienden en kennissen om te bepalen of iets de moeite waard is. Een voorbeeld is een Eritrese jonge vrouw die nu een hybride koffie- en lunchzaak (NAS: New African Stores) runt op station Alkmaar. Haar succes inspireert andere jonge ondernemers die dit concept in Maarssen en Leiden willen realiseren.

Meer weten over Pangea Incubator?
Kijk op www.pangea-incubator.nl




Tekst Elodie Kona Fotografie Anke van der Meer
Marcel Keyser, oprichter van Pangea Incubator, groeide niet op in een ondernemersnest. Zijn eerste stappen als ondernemer (koopstarter) zette hij omdat zijn voormalige baas hem die kans gaf. Nu zet hij zich in voor nieuwkomers die zonder netwerk en middelen een onderneming in Nederland willen opbouwen. Een bedrijf starten in een nieuw land lijkt misschien onmogelijk, maar de succesverhalen van Pangea tonen dat het wél kan.
Pangea verbindt nieuwkomers en ondernemerschap




Meer weten over
Pangea Incubator?
Kijk op www.pangea-incubator.nl
Mond-tot-mondreclame overtreft Google
‘Veel nieuwkomers komen uit een wij-cultuur, waar mond-tot-mondreclame sterker werkt dan Google. Als één persoon slaagt, dan verspreidt dat nieuws zich razendsnel. Mensen vertrouwen op familie, vrienden en kennissen om te bepalen of iets de moeite waard is. Een voorbeeld is een Eritrese jonge vrouw die nu een hybride koffie- en lunchzaak (NAS: New African Stores) runt op station Alkmaar. Haar succes inspireert andere jonge ondernemers die dit concept in Maarssen en Leiden willen realiseren.

Pangea Food: springplank naar horecajobs
‘Via het BNI-ondernemersnetwerk ontdekten we een ondernemerslocatie in Amsterdam, de kantineruimte zocht een nieuwe uitbater. We pitchten een idee: niet alleen een restaurant, maar ook een opleidingsplek voor nieuwkomers met horecadromen.’
Zo ontstond Pangea Food, waar ervaren horecakoks nieuwkomers opleiden. ‘Binnen enkele maanden worden ze klaargestoomd voor een baan in de horeca of om zelf een zaak te starten. Daarna kunnen ze in loondienst, voor zichzelf beginnen of hun concept verder ontwikkelen via de Pangea Incubator.’
Pangea begeleidt jaarlijks zestig ondernemers in vijf steden en breidt uit naar Amsterdam in samenwerking met Forward Inc., een Engelstalige incubator.
Partners binnen handbereik
‘In het begin was het zoeken naar de juiste samenwerkingspartners. Voor businessplannen en kredieten werken we samen met Credits en businesscoaches, maar al snel merkten we hoe groot de rol van cultuurverschillen in salesgesprekken is. In Nederland wordt een gebogen hoofd als onzeker gezien, terwijl het in andere culturen juist respect uitdrukt. Dat kan een deal maken of breken.


Als je Pangea hoort, denk je meteen aan een tijd waarin alle continenten één geheel vormden. Precies dat is waar Pangea Incubator voor staat: in verbinding blijven. Marcel: ‘Nieuwkomers zien dat wij niet weglopen wanneer het moeilijk wordt. We verwijzen ondernemers niet zomaar door naar een cursus of instantie, maar maken hen onderdeel van een netwerk dat hen steunt, adviseert en motiveert. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect: succesvolle nieuwkomers inspireren anderen om ook de stap te wagen.’
Zonder netwerk kom je niet ver
Toen Marcel vernam dat er een ondernemers-programma voor nieuwkomers in Eindhoven was, vroeg hij zich af of dit ook in Alkmaar bestond. Het antwoord was echter onduidelijk. ‘In 2019 vond ik dat onvoorstelbaar. Mensen die in hun thuisland bedrijven runden, moesten hier opeens sla wassen. Op een dag ontmoette ik een koppel dat bruiloften organiseerde volgens hun traditie. Alles achterlaten in Irak, een nieuwe plek vinden en dan ook nog een heel bedrijf opbouwen. Ik was onder de indruk.’
‘Na een vragenronde in azc’s (asielzoekers-centra) ontdekte ik dat meer dan de helft van de nieuwkomers al ondernemerservaring had. Er was dus zeker animo voor begeleiding in het ondernemerschap. En zo startte ik met een aantal partners een jaarprogramma voor tien nieuwkomers. De eerste stap was een businessplan maken, maar nieuwkomers-ondernemers misten iets heel belangrijks: een netwerk.’
Nederlands leren door te pitchen
Pangea werkt samen met taalscholen, wijkcentra en gemeentes om nieuwkomers verder te helpen, maar een taal leer je vooral door ze te spreken. ‘Daarom nodigen we nieuwkomers uit om hun bedrijfsidee te pitchen bij BNI en andere netwerken van Nederlandse ondernemers, onder begeleiding natuurlijk. We zien dat deelnemers met amper A2-taalniveau na vier maanden al B1-niveau of hoger halen voor Nederlands. Door te pitchen leren nieuwkomers de taal sneller dan in een klaslokaal, en ondertussen bouwen ze aan hun ondernemersnetwerk.’
We besloten ook aandacht te besteden aan interculturele communicatie, met rollenspellen en salestrainingen. Bij Pangea worden deelnemers niet alleen ondernemers, maar ook ambassadeurs. Ze nemen anderen mee en hebben een coachende rol. Want wie weet beter hoe het is om in een onbekend land iets op te bouwen dan zij?’
