Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
5
minuten

Tekst Sandra Zuiderduin Fotografie Renate Boere

Niche Aircargo
de personal touch in luchtvracht

Terwijl de meeste bedrijven steeds meer automatiseren en dus standaardiseren, kiest Niche Aircargo juist voor een andere koers. “Wij nemen de producten waar onze klanten met zorg aan gewerkt hebben met de juiste aandacht en zorg uit handen. Zodat zij alle vertrouwen krijgen dat hun product op de goede manier op de juiste plek en tijd aankomt.”

‘Wij ontzorgen onze klanten persoonlijk en betrouwbaar met echte mensen, een goede naam en een hechte vertrouwensband met airlines’

Daan Raateland

Marc Verhaart en Thijs Kaalberg voor de Nuna 12

Aankomst batterij in Australië

Team Brunel

Marc Verhaart

Nieuw in branche is hij allesbehalve. Al jaren is Marc Verhaart met zijn andere bedrijf ZooLogistics succesvol in het vervoer van levende have. “Daardoor hebben we veel specialisten in huis. Dat betekent dat de meeste deskundigen hier al jaren werken en veel expertise hebben opgebouwd. Hierdoor kunnen wij onze klanten heel erg gespecialiseerd van dienst zijn. We merkten dat onze klanten dit enorm waardeerden, maar niet aan ons dachten als ze iets anders te vervoeren hadden. Simpelweg omdat ze niet wisten dat het kon.”

Om die reden zag Niche Aircargo begin van dit jaar het levenslicht. Een nieuwe service voor reeds bestaande en nieuwe klanten en een verbreding van het bedrijf, maar ook zeker iets wat op een behoefte inspeelt. “Er zitten misschien wel meer dan 100 expediteurs op Schiphol, maar je ziet dat de meesten steeds meer automatiseren en hun klant dwingen het online te boeken of met een chatbot te bespreken. Ook standaardiseren de grote agenten steeds meer, maar dat betekent wel dat als iets buiten hun standaarden valt, zij het niet meer kunnen.”

Solar Challenge
Iets wat Verhaart vorig jaar heel duidelijk merkte toen hij tijdens een captainsdiner van KLM naast iemand van Brunel zat. “Diegene vertelde me over de speciaal voor de Solar Challenge gemaakte batterij en de moeite die hij had om een agent te vinden die deze naar Australië kon laten vervoeren. Omdat het om een unieke batterij ging die nog niet geclassificeerd was, vonden de meesten agenten dit te ingewikkeld. Ze hebben niet eens zin om zoiets uit te zoeken en beginnen er al niet aan. En zelf een airline vinden die de ongeclassicificeerde batterij wilde meenemen, lukte evenmin.

Communicatie is essentieel
Maar voor Verhaarts gespecialiseerde vrachtbedrijven begint de uitdaging en dienstverlening dan pas. Zo belde hij voor die bewuste Solar Challenge eerst een partnerbedrijf op om de batterij te laten classificeren. Pas daarna belde de luchtvrachtagent een airline die de vracht aan boord kon accepteren. “We hebben zoveel gespecialiseerde kennis in huis dat we precies weten waar we het over hebben. Van IATA eisen tot invoerregels per land, van de opbouw van routes met de verschillende airlines tot expertise omtrent douaneaangiftes en dangerous goods.”

Verhaart noemt nog een voorbeeld. “Tegenwoordig vervoeren we ook plantenzaad. Dat lijkt eenvoudig, maar vraagt ook om expertise.” Die expertise levert Daan Raateland. Hij verzorgt de export bij Niche Aircargo en maakt van zijn ervaring gebruik om de wens van de klant om te zetten in een solide luchtvrachtoptie. “Communicatie is daarbij essentieel”, aldus Raateland. “Wij ontzorgen onze klanten middels persoonlijk contact met ervaren mensen, daarbij geholpen door onze goede relatie met de airlines en de betrokken autoriteiten. Bij Niche Aircargo draait het immers om de oplossing voor onze klanten. Zo merken onze klanten dat ze bij ons goed in beeld zijn, waardoor ze zich gezien, gehoord en geholpen voelen.”

‘Ook standaardiseren de grote agenten steeds meer, maar dat betekent wel dat als iets buiten hun standaarden valt, zij het niet kunnen’

5
minuten
Niche Aircargo

de personal touch in luchtvracht

Tekst Sandra Zuiderduin Fotografie Renate Boere

Terwijl de meeste bedrijven steeds meer automatiseren en dus standaardiseren, kiest Niche Aircargo juist voor een andere koers. “Wij nemen de producten waar onze klanten met zorg aan gewerkt hebben met de juiste aandacht en zorg uit handen. Zodat zij alle vertrouwen krijgen dat hun product op de goede manier op de juiste plek en tijd aankomt.”

Marc Verhaart en Thijs Kaalberg voor de Nuna 12

Marc Verhaart

Nieuw in branche is hij allesbehalve. Al jaren is Marc Verhaart met zijn andere bedrijf ZooLogistics succesvol in het vervoer van levende have. “Daardoor hebben we veel specialisten in huis. Dat betekent dat de meeste deskundigen hier al jaren werken en veel expertise hebben opgebouwd. Hierdoor kunnen wij onze klanten heel erg gespecialiseerd van dienst zijn. We merkten dat onze klanten dit enorm waardeerden, maar niet aan ons dachten als ze iets anders te vervoeren hadden. Simpelweg omdat ze niet wisten dat het kon.”

Om die reden zag Niche Aircargo begin van dit jaar het levenslicht. Een nieuwe service voor reeds bestaande en nieuwe klanten en een verbreding van het bedrijf, maar ook zeker iets wat op een behoefte inspeelt. “Er zitten misschien wel meer dan 100 expediteurs op Schiphol, maar je ziet dat de meesten steeds meer automatiseren en hun klant dwingen het online te boeken of met een chatbot te bespreken. Ook standaardiseren de grote agenten steeds meer, maar dat betekent wel dat als iets buiten hun standaarden valt, zij het niet meer kunnen.”

Team Brunel

‘Ook standaardiseren de grote agenten steeds meer, maar dat betekent wel dat als iets buiten hun standaarden valt, zij het niet kunnen’

Solar Challenge
Iets wat Verhaart vorig jaar heel duidelijk merkte toen hij tijdens een captainsdiner van KLM naast iemand van Brunel zat. “Diegene vertelde me over de speciaal voor de Solar Challenge gemaakte batterij en de moeite die hij had om een agent te vinden die deze naar Australië kon laten vervoeren. Omdat het om een unieke batterij ging die nog niet geclassificeerd was, vonden de meesten agenten dit te ingewikkeld. Ze hebben niet eens zin om zoiets uit te zoeken en beginnen er al niet aan. En zelf een airline vinden die de ongeclassicificeerde batterij wilde meenemen, lukte evenmin.

Aankomst batterij in Australië

‘Wij ontzorgen onze klanten persoonlijk en betrouwbaar met echte mensen, een goede naam en een hechte vertrouwensband met airlines’

Daan Raateland

Verhaart noemt nog een voorbeeld. “Tegenwoordig vervoeren we ook plantenzaad. Dat lijkt eenvoudig, maar vraagt ook om expertise.” Die expertise levert Daan Raateland. Hij verzorgt de export bij Niche Aircargo en maakt van zijn ervaring gebruik om de wens van de klant om te zetten in een solide luchtvrachtoptie. “Communicatie is daarbij essentieel”, aldus Raateland. “Wij ontzorgen onze klanten middels persoonlijk contact met ervaren mensen, daarbij geholpen door onze goede relatie met de airlines en de betrokken autoriteiten. Bij Niche Aircargo draait het immers om de oplossing voor onze klanten. Zo merken onze klanten dat ze bij ons goed in beeld zijn, waardoor ze zich gezien, gehoord en geholpen voelen.”

Communicatie is essentieel
Maar voor Verhaarts gespecialiseerde vrachtbedrijven begint de uitdaging en dienstverlening dan pas. Zo belde hij voor die bewuste Solar Challenge eerst een partnerbedrijf op om de batterij te laten classificeren. Pas daarna belde de luchtvrachtagent een airline die de vracht aan boord kon accepteren. “We hebben zoveel gespecialiseerde kennis in huis dat we precies weten waar we het over hebben. Van IATA eisen tot invoerregels per land, van de opbouw van routes met de verschillende airlines tot expertise omtrent douaneaangiftes en dangerous goods.”