Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
5
minuten

Tekst Susanne Kobus Fotografie Renate Boere

Andy van Ham, B&B Foodworld
Een leven in de levensmiddelen

Andy is vijftien jaar als hij in de zomervakantie met zijn vader meerijdt naar BOAS BV in Zoetermeer. Vader is mede-eigenaar van deze importeur en distributeur van luxe levensmiddelen en gaat aan het werk in zijn kantoor, Andy vervoert in het magazijn op een kleine vorkheftruck een pallet visconserven van John West. Hij leert het bedrijf zo van jongs af aan goed kennen en gaat er na het hbo dan ook fulltime werken: eerst als projectmanager, maar al gauw richt hij zich op de logistiek en inkoop en later is hij marketing manager.

‘Ik weet nog wel iemand’
Als BOAS verkocht wordt aan Wessanen, hoort hij dat er bij het Amerikaanse Celestial Seasonings een salesmanager voor de Europese markt gezocht wordt. ‘Ik weet nog wel iemand’, zegt Andy. En zo geschiedde, hij krijgt de baan. Een functie die hem op het lijf geschreven is, maar het ondernemersbloed begint naar de oppervlakte te kruipen. In 2006 richt hij B&B Food World op (B&B is een liefdevolle verwijzing naar zijn twee dochters: Brit en Bente) en wordt daarmee importeur en distributeur in Europa van Mexicaanse levensmiddelen.

Een eigen merk
De tacosaus, wraps, tortillachips en nog vele andere producten worden in Texas en Louisiana geproduceerd, komen in containers aan in Rotterdam en gaan dan door naar de grote supermarkten en groothandels van Europa. In 2016 maakt Andy de overstap naar het voeren van een eigen merk voor deze producten, onder de naam Piñata.

Er volgen nog verschillende nieuwe bedrijven: zo start hij in 2013 Riverside Natural Foods op, samen met een Canadese familie. Ze zijn producent van biologische ‘MadeGood’ granola repen en wat begint met tien werknemers en een klein fabriekje in Canada, groeit in rap tempo uit tot een grote corporate waar inmiddels ruim vijfhonderd mensen werken.

Barbecuesaus voor het Midden-Oosten
Maar corporate, dat is niet de schaal waarop Andy graag onderneemt. Hij draagt in 2023 zijn aandeel in het bedrijf over en richt zich op een volgende levensbehoefte: barbecuesaus. Van Jack Daniels welteverstaan. Het importeren van deze saus uit de Verenigde Staten blijkt lastig en Andy komt overeen dat het in Nederland geproduceerd mag worden. Vanuit de fabriek in Elst vindt de saus zijn weg binnen Europa, naar het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten.

Natuur en schone lucht
Andy werkt met partnerships en heeft inmiddels geen personeel meer, wat hem de ruimte geeft voor die andere dingen in het leven die hij belangrijk vindt: rust, natuur en schone lucht. De helft van het jaar woont hij in Zweden en bekwaamt zich daar als parttime bouwvakker in twee onlangs aangekochte woningen uit 1850.

Het is duidelijk, Andy is een man van bouwen en creëren: of het nu om het bouwen van een business gaat of het (ver)bouwen van een huis. Levensmiddelen vormen de rode draad in zijn mondiale werkgebied en leiden hem ook weer terug naar de basis van het leven: een waterdicht dak boven je hoofd kunnen maken, gewoon op je eigen groene vierkante meters.

Meer weten over B&B Foodworld?

Andy van Ham
andyvanham@bbfoodworld.com
06 - 463 984 05

Een leven in de levensmiddelen
Andy van Ham, B&B Foodworld
5
minuten

Tekst Susanne Kobus Fotografie Renate Boere

Andy is vijftien jaar als hij in de zomervakantie met zijn vader meerijdt naar BOAS BV in Zoetermeer. Vader is mede-eigenaar van deze importeur en distributeur van luxe levensmiddelen en gaat aan het werk in zijn kantoor, Andy vervoert in het magazijn op een kleine vorkheftruck een pallet visconserven van John West. Hij leert het bedrijf zo van jongs af aan goed kennen en gaat er na het hbo dan ook fulltime werken: eerst als projectmanager, maar al gauw richt hij zich op de logistiek en inkoop en later is hij marketing manager.

Natuur en schone lucht
Andy werkt met partnerships en heeft inmiddels geen personeel meer, wat hem de ruimte geeft voor die andere dingen in het leven die hij belangrijk vindt: rust, natuur en schone lucht. De helft van het jaar woont hij in Zweden en bekwaamt zich daar als parttime bouwvakker in twee onlangs aangekochte woningen uit 1850.

Het is duidelijk, Andy is een man van bouwen en creëren: of het nu om het bouwen van een business gaat of het (ver)bouwen van een huis. Levensmiddelen vormen de rode draad in zijn mondiale werkgebied en leiden hem ook weer terug naar de basis van het leven: een waterdicht dak boven je hoofd kunnen maken, gewoon op je eigen groene vierkante meters.

‘Ik weet nog wel iemand’
Als BOAS verkocht wordt aan Wessanen, hoort hij dat er bij het Amerikaanse Celestial Seasonings een salesmanager voor de Europese markt gezocht wordt. ‘Ik weet nog wel iemand’, zegt Andy. En zo geschiedde, hij krijgt de baan. Een functie die hem op het lijf geschreven is, maar het ondernemersbloed begint naar de oppervlakte te kruipen. In 2006 richt hij B&B Food World op (B&B is een liefdevolle verwijzing naar zijn twee dochters: Brit en Bente) en wordt daarmee importeur en distributeur in Europa van Mexicaanse levensmiddelen.

Barbecuesaus voor het Midden-Oosten
Maar corporate, dat is niet de schaal waarop Andy graag onderneemt. Hij draagt in 2023 zijn aandeel in het bedrijf over en richt zich op een volgende levensbehoefte: barbecuesaus. Van Jack Daniels welteverstaan. Het importeren van deze saus uit de Verenigde Staten blijkt lastig en Andy komt overeen dat het in Nederland geproduceerd mag worden. Vanuit de fabriek in Elst vindt de saus zijn weg binnen Europa, naar het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten.

Een eigen merk
De tacosaus, wraps, tortillachips en nog vele andere producten worden in Texas en Louisiana geproduceerd, komen in containers aan in Rotterdam en gaan dan door naar de grote supermarkten en groothandels van Europa. In 2016 maakt Andy de overstap naar het voeren van een eigen merk voor deze producten, onder de naam Piñata.

Er volgen nog verschillende nieuwe bedrijven: zo start hij in 2013 Riverside Natural Foods op, samen met een Canadese familie. Ze zijn producent van biologische ‘MadeGood’ granola repen en wat begint met tien werknemers en een klein fabriekje in Canada, groeit in rap tempo uit tot een grote corporate waar inmiddels ruim vijfhonderd mensen werken.

Meer weten over
B&B Foodworld?

Andy van Ham
andyvanham@bbfoodworld.com
06 - 463 984 05