Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
5
minuten

Als je kleine stapjes maakt, kom je vanzelf vooruit, weet Marcel Belt van Marcel’s Green Soap. Zijn succesvolle Haarlemse bedrijf produceert duurzame was- en schoonmaakmiddelen zónder palmolie. De knalroze neonletters op de muur in zijn ontvangstkamer zeggen alles: Niet lullen maar poetsen!

Tekst Jenny Westra Fotografie Martine Goulmy

Marcel’s Green Soap

Taal spreken en proces begrijpen
Maar hoe snoep je schapruimte en keukenkastruimte af van topmerken als Procter & Gamble, Unilever of L’Oréal? “Bij jongens als AH, Jumbo en Kruidvat ben ik binnengekomen omdat ik hun taal spreek en het proces begrijp. Ik werk immers al 25 jaar in deze wereld. Alles draait om vertrouwen in jou en je product. Word je goed ondersteund door je zeepmiddelenfabrikant en de verpakkingsmiddelenproducent? Kun je de vereiste kwaliteit blijven leveren? En als AH je vraagt om af en toe voor dertigduizend euro deel te nemen in hun folder, moet je bereid zijn die investering te doen. Anders is het: toedeledokie!”

Fancy namen als ‘crisp linnen’ zul je niet vinden op Marcels producten

“Als ‘chief soap officer’
stuur ik nu een klein, jong
en vooral bevlogen en creatief team aan.”

“Wij willen ons eigen kleine steentje bijdragen aan de verbetering van het milieu. Elke boom die daardoor minder gekapt wordt voor de aanleg van een oliepalmplantage is er een. En hopelijk stimuleert ons duurzame merk retailers en concurrenten om hetzelfde te doen…”

Wat gaat de toekomst brengen?
“Ja, we zijn succesvol,” beaamt Marcel met gepaste trots, “ en dan met name onder de lichtgroenen. 40% van de mensen kent ons al. Maar ik sta er heel onbevangen in hoor. Ik ben nog steeds 100% eigenaar, maar vind het prima als iemand anders op een gegeven moment de leiding overneemt. Of als we onderdeel worden van een ander bedrijf. Dat komt de slagkracht van ons merk alleen maar ten goede. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Als morgen of over een paar jaar iemand met een heel mooi voorstel op de stoep staat, luister ik daar echt wel naar. En anders vind ik het nog steeds prima om ermee door te gaan.”

Zeperds maken en lef tonen
En ja, zeperds maakt hij af en toe nog steeds. “Maar dan weet je dat je de moed hebt om vooruit te komen!” In coronatijd nam Marcel een spannende beslissing. Hij had zeeppompjes nodig, maar de leverancier eiste dat hij minstens 1 miljoen afnam. Terwijl hij indertijd slechts honderdduizend flesjes verkocht. “Ik deed het, maar vreesde dat ik voor tien jaar genoeg had ingekocht. Gelukkig was ik ze al na een jaar kwijt!”

Geen fancy namen
Marcel’s Green Soap had geen geld voor het maken van dure mallen voor hun eerste vier producten: handzeep, allesreiniger, spray en afwasmiddel. Dus werden oude mallen voor motorolie en Pokon gebruikt. En nee, fancy namen als ‘crisp linnen’ zul je niet vinden op Marcels producten. De naam bestaat gewoon uit de twee belangrijkste ingrediënten, die hij overigens met behulp van een heus parfumhuis samenstelt. Zo ontstond bijvoorbeeld basilicum afwasmiddel. “We begonnen met een fabriekje in Utrecht, maar betrekken onze producten nu uit acht fabrieken en hebben een omzet van 13 miljoen euro per jaar.”

Meer weten over dit Haarlemse merk?

Kijk op www.marcelsgreensoap.nl
Zakelijke vragen: info@marcelsgreensoap.com
Of bel 040 - 4021 070

Marcel rekent zich tot de ‘lichtgroenen’. Donkergroen noemt hij de kleine groep wereldverbeteraars die van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat bezig zijn met milieuvriendelijke opties en daar heel ver in gaan. “Als lichtgroenen dragen wij bij door palmolievrije, diervriendelijke vegan producten te maken. Die maken niet alleen je was schoner, maar ook de wereld om je heen. En onze tien miljoen verpakkingen die per jaar in de schappen komen te staan, zijn bovendien gemaakt van 100% gerecycled plastic.”

Omdat Marcel de enige zorg had over zijn drie puberdochters, besloot hij na successen als topman bij Unilever, Reckitt Benckiser en Douwe Egberts om zelfstandig adviseur te worden. In ieder geval totdat zijn dochters de deur uit zouden gaan. “En ja, ik doe thuis de was. In de winkelschappen zag ik naast de gebruikelijke wasmiddelen echter alleen maar dure milieubewuste producten. Met niks daar tussenin. Dat moest anders kunnen! Met het geld uit mijn pensioenpot startte ik het duurzame, maar toch betaalbare Marcel’s Green Soap.” En dan gekscherend: “Als ‘chief soap officer’ stuur ik nu een klein, jong en vooral bevlogen en creatief team aan.”

Marcel’s Green Soap
5
minuten

Tekst Jenny Westra Fotografie Martine Goulmy

Als je kleine stapjes maakt, kom je vanzelf vooruit, weet Marcel Belt van Marcel’s Green Soap. Zijn succesvolle Haarlemse bedrijf produceert duurzame was- en schoonmaakmiddelen zónder palmolie. De knalroze neonletters op de muur in zijn ontvangstkamer zeggen alles: Niet lullen maar poetsen!

Wat gaat de toekomst brengen?
“Ja, we zijn succesvol,” beaamt Marcel met gepaste trots, “ en dan met name onder de lichtgroenen. 40% van de mensen kent ons al. Maar ik sta er heel onbevangen in hoor. Ik ben nog steeds 100% eigenaar, maar vind het prima als iemand anders op een gegeven moment de leiding overneemt. Of als we onderdeel worden van een ander bedrijf. Dat komt de slagkracht van ons merk alleen maar ten goede. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Als morgen of over een paar jaar iemand met een heel mooi voorstel op de stoep staat, luister ik daar echt wel naar. En anders vind ik het nog steeds prima om ermee door te gaan.”

Meer weten over dit Haarlemse merk?

Kijk op www.marcelsgreensoap.nl
Zakelijke vragen: info@marcelsgreensoap.com
Of bel 040 - 4021 070

Zeperds maken en lef tonen
En ja, zeperds maakt hij af en toe nog steeds. “Maar dan weet je dat je de moed hebt om vooruit te komen!” In coronatijd nam Marcel een spannende beslissing. Hij had zeeppompjes nodig, maar de leverancier eiste dat hij minstens 1 miljoen afnam. Terwijl hij indertijd slechts honderdduizend flesjes verkocht. “Ik deed het, maar vreesde dat ik voor tien jaar genoeg had ingekocht. Gelukkig was ik ze al na een jaar kwijt!”

Fancy namen als ‘crisp linnen’ zul je niet vinden op Marcels producten

Taal spreken en proces begrijpen
Maar hoe snoep je schapruimte en keukenkastruimte af van topmerken als Procter & Gamble, Unilever of L’Oréal? “Bij jongens als AH, Jumbo en Kruidvat ben ik binnengekomen omdat ik hun taal spreek en het proces begrijp. Ik werk immers al 25 jaar in deze wereld. Alles draait om vertrouwen in jou en je product. Word je goed ondersteund door je zeepmiddelenfabrikant en de verpakkingsmiddelenproducent? Kun je de vereiste kwaliteit blijven leveren? En als AH je vraagt om af en toe voor dertigduizend euro deel te nemen in hun folder, moet je bereid zijn die investering te doen. Anders is het: toedeledokie!”

“Wij willen ons eigen kleine steentje bijdragen aan de verbetering van het milieu. Elke boom die daardoor minder gekapt wordt voor de aanleg van een oliepalmplantage is er een. En hopelijk stimuleert ons duurzame merk retailers en concurrenten om hetzelfde te doen…”

“Als ‘chief soap officer’
stuur ik nu een klein, jong
en vooral bevlogen en creatief team aan.”

Marcel rekent zich tot de ‘lichtgroenen’. Donkergroen noemt hij de kleine groep wereldverbeteraars die van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat bezig zijn met milieuvriendelijke opties en daar heel ver in gaan. “Als lichtgroenen dragen wij bij door palmolievrije, diervriendelijke vegan producten te maken. Die maken niet alleen je was schoner, maar ook de wereld om je heen. En onze tien miljoen verpakkingen die per jaar in de schappen komen te staan, zijn bovendien gemaakt van 100% gerecycled plastic.”

Geen fancy namen
Marcel’s Green Soap had geen geld voor het maken van dure mallen voor hun eerste vier producten: handzeep, allesreiniger, spray en afwasmiddel. Dus werden oude mallen voor motorolie en Pokon gebruikt. En nee, fancy namen als ‘crisp linnen’ zul je niet vinden op Marcels producten. De naam bestaat gewoon uit de twee belangrijkste ingrediënten, die hij overigens met behulp van een heus parfumhuis samenstelt. Zo ontstond bijvoorbeeld basilicum afwasmiddel. “We begonnen met een fabriekje in Utrecht, maar betrekken onze producten nu uit acht fabrieken en hebben een omzet van 13 miljoen euro per jaar.”

Omdat Marcel de enige zorg had over zijn drie puberdochters, besloot hij na successen als topman bij Unilever, Reckitt Benckiser en Douwe Egberts om zelfstandig adviseur te worden. In ieder geval totdat zijn dochters de deur uit zouden gaan. “En ja, ik doe thuis de was. In de winkelschappen zag ik naast de gebruikelijke wasmiddelen echter alleen maar dure milieubewuste producten. Met niks daar tussenin. Dat moest anders kunnen! Met het geld uit mijn pensioenpot startte ik het duurzame, maar toch betaalbare Marcel’s Green Soap.” En dan gekscherend: “Als ‘chief soap officer’ stuur ik nu een klein, jong en vooral bevlogen en creatief team aan.”

Patrick bestudeert mensen én apen, en gebruikt zijn kennis om managers en medewerkers uit organisaties inzicht te geven in organisatiegedrag. Waarom doen we de dingen die we doen? “In liefdesrelaties speelt het proces van verleiding en oerinstincten een belangrijke rol. Alles draait daarbij om vertrouwen, verbinding, verleiding en de relatie onderhouden. En het boeiende is: ook de manier waarop je je relatie opbouwt met je klanten, met je opdrachtgevers of je personeel werkt volgens dezelfde principes!”