Ondernemerschap is meer dan ‘au!’ roepen

Hoe begrijpelijk ook de roep om overheidssteun in deze nijpende periode, mijn uitgangspunt blijft dat het verdienen van geld een door slim ondernemen behaald eind resultaat behoort te zijn, geen doel in zichzelf.  Mijn reflex, ook bij corona, is dus niet meteen naar de kasstromen te kijken, maar naar mijn bedrijf, mijn producten. Worden mijn klanten nog echt blij van die producten? En passen de producten in de nabije toekomst, die snel gaat veranderen?

In mijn ogen is een geldinjectie een soort morfinespuit: het verdooft slechts de pijn.

Nu snap ik de reflex om pijn uit de weg te gaan. Angst voor pijn is diep menselijk. Maar een goede ondernemer – en hier ben ik dan misschien net wat strenger dan anderen – stijgt af en toe boven zijn eigen reflex uit en zegt tegen zichzelf: ‘Op dit punt aanbeland, moet ik pijn accepteren.’  

No pain, no gain – zeggen ze in Amerika.

Omdat ik denk dat ondernemers in deze veelbewogen tijd meer nodig hebben dan een morfinespuit, ben ik samen met Rahma el Mouden een platform begonnen, dat we #rahmaelske/#elskerahma hebben gedoopt. Wij streven het tegendeel van verdoving na. Al was het maar omdat we uit eigen ervaring weten – zelf heb ik zowel met 9/11 als de bankencrisis te maken gehad – dat je niet met verdoving  uit het dal klimt, maar met een heldere en wakkere geest, die nieuwe vragen durft te stellen. En nieuwe wegen durft in te slaan. Rahma en ik stimuleren je, uitgerekend nu, wakker te blijven en gesteund door onze expertise die onzekere, maar veelbelovende route te nemen.

Het spannende van #elskerahma: hebben jullie, ondernemers, het lef en de flexibiliteit om je – waar verdoving lonkt – bij ons aan te schuiven. Je open te stellen voor ons netwerk en onze ervaringskennis? En ben je vervolgens bereid de koers van je onderneming te moderniseren of binnen de huidige koers slimmer te opereren?

Rahma en ik hopen natuurlijk van wel.

Wie in het donkerste gat wakker durft te zijn en de juiste koers kiest, maakt straks een superstart uit de #lockdown.

Onderneem in op Social Media

In deze voor ondernemers lastige tijd sta ik niet vooraan bij de overheid mijn handje op te houden. Niet omdat ik het geld niet zou kunnen gebruiken of te trots ben om steun aan te vragen, maar omdat ik me ervan bewust ben dat het geld waarschijnlijk eenmalig gegeven wordt, dat de steun niets met betrokkenheid van het ambtenarenapparaat van doen heeft en het mijn bedrijf – behalve een korte, financiële adempauze – niets gaat brengen.

Ondernemerschap is meer dan ‘au!’ roepen

Hoe begrijpelijk ook de roep om overheidssteun in deze nijpende periode, mijn uitgangspunt blijft dat het verdienen van geld een door slim ondernemen behaald eind resultaat behoort te zijn, geen doel in zichzelf.  Mijn reflex, ook bij corona, is dus niet meteen naar de kasstromen te kijken, maar naar mijn bedrijf, mijn producten. Worden mijn klanten nog echt blij van die producten? En passen de producten in de nabije toekomst, die snel gaat veranderen?

In mijn ogen is een geldinjectie een soort morfinespuit: het verdooft slechts de pijn.

Nu snap ik de reflex om pijn uit de weg te gaan. Angst voor pijn is diep menselijk. Maar een goede ondernemer – en hier ben ik dan misschien net wat strenger dan anderen – stijgt af en toe boven zijn eigen reflex uit en zegt tegen zichzelf: ‘Op dit punt aanbeland, moet ik pijn accepteren.’  

No pain, no gain – zeggen ze in Amerika.

In deze voor ondernemers lastige tijd sta ik niet vooraan bij de overheid mijn handje op te houden. Niet omdat ik het geld niet zou kunnen gebruiken of te trots ben om steun aan te vragen, maar omdat ik me ervan bewust ben dat het geld waarschijnlijk eenmalig gegeven wordt, dat de steun niets met betrokkenheid van het ambtenarenapparaat van doen heeft en het mijn bedrijf – behalve een korte, financiële adempauze – niets gaat brengen.

Omdat ik denk dat ondernemers in deze veelbewogen tijd meer nodig hebben dan een morfinespuit, ben ik samen met Rahma el Mouden een platform begonnen, dat we #rahmaelske/#elskerahma hebben gedoopt. Wij streven het tegendeel van verdoving na. Al was het maar omdat we uit eigen ervaring weten – zelf heb ik zowel met 9/11 als de bankencrisis te maken gehad – dat je niet met verdoving  uit het dal klimt, maar met een heldere en wakkere geest, die nieuwe vragen durft te stellen. En nieuwe wegen durft in te slaan. Rahma en ik stimuleren je, uitgerekend nu, wakker te blijven en gesteund door onze expertise die onzekere, maar veelbelovende route te nemen.

Het spannende van #elskerahma: hebben jullie, ondernemers, het lef en de flexibiliteit om je – waar verdoving lonkt – bij ons aan te schuiven. Je open te stellen voor ons netwerk en onze ervaringskennis? En ben je vervolgens bereid de koers van je onderneming te moderniseren of binnen de huidige koers slimmer te opereren?

Rahma en ik hopen natuurlijk van wel.

Wie in het donkerste gat wakker durft te zijn en de juiste koers kiest, maakt straks een superstart uit de #lockdown.

Onderneem in op Social Media

Meer informatie

Onderneem in is het nieuwe online-magazine voor ondernemers in uw regio. Dit nieuwe online mediaplatform zet iedere editie 10 tot 12 ondernemers verrassend in de schijnwerpers. Onderneem in verschijnt 4 keer per jaar als magazine maar is dankzij het blijvende online archief altijd benaderbaar. Zo biedt het een interactief podium om te netwerken en te verbinden met nieuwe klanten.

Neem contact op

Neem voor meer informatie contact met ons op of laat een bericht achter via dit formulier.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel dit magazine

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.