Een marketingbureau dat inzet op het versterken van merken én de maatschappij, dat is 2Basics. De maatschappelijke waarde is voor eigenaar Ruben Houkes een belangrijke maar ook logische pijler. De maatschappelijke waarde komt uit de judo. Een sport waar hij op zijn vijfde mee begon en op het WK in Rio de Janeiro in 2007 in zijn klasse de wereldtitel pakte. Een gesprek over marketing, sport en waarde toevoegen.
t Mieke Verhoef f Renata Jansen
Twee recalcitrante jongens
Ze ontmoeten elkaar op de mat bij judoclub Kenamju in Haarlem: Ruben Houkes en Ziggy Tabacznik. Ze hebben allebei een opleiding in de marketing afgerond en als twee recalcitrante jongens vinden zij dat er veel beter kan in de marketing. ‘Dan moet je het ook doen’, zegt Ruben. Zo is in het kort 2Basics ontstaan.
Mentaliteit
Nu, 15 jaar later, werken de twee met een team van twintig mensen en runnen zij vanuit Haarlem samen drie bedrijven (naast 2Basics ook Schooljudo en MQ-scan). Alles benaderen zij vanuit de maatschappelijke waarde. ‘Dat is hoe wij zijn. Wij judoën al sinds jonge leeftijd. Deze mentaliteit hoort bij ons’, legt Ruben uit.
De 2Basics aanpak
De sport- en judomentaliteit zijn belangrijk voor 2Basics. En dat is meer dan een winnaarsmentaliteit. Ruben legt het uit als: ‘Elke dag mega hard werken. Bereidheid hebben en tegen elkaar zeggen wat je vindt. Ook als het niet goed is. De transparantie gekoppeld aan samenwerken, beheersing, weerbaarheid en plezier kenmerken de aanpak van 2Basics.
- Ruben Houkes
“Games zijn nieuwe kanalen voor merken. Onze aanpak was vernieuwend en tegelijkertijd een voorbeeld hoe een merk op een andere manier kan manifesteren”
SpinAward voor Sanquin
En met succes. Want het marketingbureau heeft mooie prijzen in de kast staan. Voor de case van bloedbank Sanquin kregen zij een SpinAward, Esprix en SAN De vraag was duidelijk: ‘Help Sanquin aan meer merkbekendheid onder 18-35 jarigen, voornamelijk mannen, met als doel uiteindelijk de binding van deze doelgroep als bloeddonor’.’ De aanpak was verrassend. De case staat op de website van 2Basiscs helder uitgelegd:
Wij brachten een unieke samenwerking tot stand tussen Sanquin en Riot Games, de uitgever van het populaire League of Legends spel. Met #myfirstblood werd een haakje gemaakt tussen het voor de eerste keer bloed geven en een belangrijk spelelement van League of Legends, namelijk ‘first blood’. Als dank dat de bloeddonoren hun echte ‘first blood’ bij Sanquin doneerden, verstrekt Riot Games een in-game incentive; de zogenaamde Thresh Blood Moon-skin.
Ruben zegt hierover: ‘Games zijn nieuwe kanalen voor merken. Onze aanpak was vernieuwend en tegelijkertijd een voorbeeld hoe een merk op een andere manier kan manifesteren en waarde kan toevoegen. In alles wat wij doen willen wij merken en maatschappij op een waardevolle manier aan elkaar koppelen.
Geen editie willen missen?
Meld je aan!
Onderneem in op Social Media
2Basics versterkt merk en maatschappij
Ruben Houkes
Ruben Houkes
2Basics versterkt merk en maatschappij
Een marketingbureau dat inzet op het versterken van merken én de maatschappij, dat is 2Basics. De maatschappelijke waarde is voor eigenaar Ruben Houkes een belangrijke maar ook logische pijler. De maatschappelijke waarde komt uit de judo. Een sport waar hij op zijn vijfde mee begon en op het WK in Rio de Janeiro in 2007 in zijn klasse de wereldtitel pakte. Een gesprek over marketing, sport en waarde toevoegen.
t Mieke Verhoef f Renata Jansen
Twee recalcitrante jongens
Ze ontmoeten elkaar op de mat bij judoclub Kenamju in Haarlem: Ruben Houkes en Ziggy Tabacznik. Ze hebben allebei een opleiding in de marketing afgerond en als twee recalcitrante jongens vinden zij dat er veel beter kan in de marketing. ‘Dan moet je het ook doen’, zegt Ruben. Zo is in het kort 2Basics ontstaan.
Mentaliteit
Nu, 15 jaar later, werken de twee met een team van twintig mensen en runnen zij vanuit Haarlem samen drie bedrijven (naast 2Basics ook Schooljudo en MQ-scan). Alles benaderen zij vanuit de maatschappelijke waarde. ‘Dat is hoe wij zijn. Wij judoën al sinds jonge leeftijd. Deze mentaliteit hoort bij ons’, legt Ruben uit.
De 2Basics aanpak
De sport- en judomentaliteit zijn belangrijk voor 2Basics. En dat is meer dan een winnaarsmentaliteit. Ruben legt het uit als: ‘Elke dag mega hard werken. Bereidheid hebben en tegen elkaar zeggen wat je vindt. Ook als het niet goed is. De transparantie gekoppeld aan samenwerken, beheersing, weerbaarheid en plezier kenmerken de aanpak van 2Basics.
- Ruben Houkes
“Games zijn nieuwe kanalen voor merken. Onze aanpak was vernieuwend en tegelijkertijd een voorbeeld hoe een merk op een andere manier kan manifesteren”
SpinAward voor Sanquin
En met succes. Want het marketingbureau heeft mooie prijzen in de kast staan. Voor de case van bloedbank Sanquin kregen zij een SpinAward, Esprix en SAN De vraag was duidelijk: ‘Help Sanquin aan meer merkbekendheid onder 18-35 jarigen, voornamelijk mannen, met als doel uiteindelijk de binding van deze doelgroep als bloeddonor’.’ De aanpak was verrassend. De case staat op de website van 2Basiscs helder uitgelegd:
Wij brachten een unieke samenwerking tot stand tussen Sanquin en Riot Games, de uitgever van het populaire League of Legends spel. Met #myfirstblood werd een haakje gemaakt tussen het voor de eerste keer bloed geven en een belangrijk spelelement van League of Legends, namelijk ‘first blood’. Als dank dat de bloeddonoren hun echte ‘first blood’ bij Sanquin doneerden, verstrekt Riot Games een in-game incentive; de zogenaamde Thresh Blood Moon-skin.
Ruben zegt hierover: ‘Games zijn nieuwe kanalen voor merken. Onze aanpak was vernieuwend en tegelijkertijd een voorbeeld hoe een merk op een andere manier kan manifesteren en waarde kan toevoegen. In alles wat wij doen willen wij merken en maatschappij op een waardevolle manier aan elkaar koppelen.