Onderneem in op Social Media

C.J.R. Kesbeke

Meer weten over dit bijzondere Amsterdamse bedrijf?


A-merk

Nadat hij zich weer heeft omgedraaid: ‘Ik denk dat wij het absolute A-merk in Nederland zijn. Ik wil niet de grootste zijn, maar wél de beste. Bij ons gaat kwaliteit boven kwantiteit en aan private labels doen we niet. Het succes van Kesbeke rust op vier pijlers: retail (supermarkten), out-of-homemarkt (de Sligro’s en grootverpakkingen), business-to-business (halffabricaten voor de industrie) en een steeds sneller groeiende tak versproducten (verse atjar voor grote ketens als Hema en IKEA).’


MVO gecertificeerd

Kesbeke is als een van de weinige in Nederland MVO gecertificeerd. Bijna 20% van de werknemers bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. ‘Waarom we zo succesvol zijn? Omdat we constant innoveren’, licht Oos toe. ‘Niet alleen op het gebied van producten, techniek en milieu, maar ook met duurzaamheid.’ Op het dak van zijn fabriek staan zevenhonderd zonnepanelen, waarmee ze ’s zomers (de oogsttijd) voor 75% in hun energiebehoefte kunnen voorzien. ‘s Winters draaien ze bijna energieneutraal.

Ooit gedacht dat tafelzuur en gastronomie perfect samen kunnen gaan? Bij het Amsterdamse Kesbeke lukt dat zeker! Oos Kesbeke is de derde generatie in het familiebedrijf en ook bij hem zit de liefde voor augurken en uitjes heel diep. Samen met een hechte club personeelsleden (‘iedereen is bij ons familie’) geeft hij op geheel eigen wijze leiding aan de enige ambachtelijke inleggerij van echte Amsterdamse tafelzuren.

Zijn fabriek staat zo maar midden in een oude Amsterdamse woonwijk. Vanachter zijn bureau, in een ruimte die meer wegheeft van een filmset dan een kantoorruimte, vertelt Oos met onvervalst Amsterdams accent over zijn bedrijf. Achter hem een gigantisch tropisch aquarium vol bijzondere vissen, anemonen en koralen, dat is blijven staan nadat er hier ooit een aflevering van de Nederlandse politieserie Baantjer was gefilmd. Oos: ‘Ik zit er bewust met mijn rug naartoe, anders zit ik de hele dag te gluren. Kijk nou toch eens naar dat nieuwsgierige koffervissie…’

Je moet altijd voorop lopen, anders loop je achteraan

t Jenny Westra     f Martine Goulmy

Oos Kesbeke


Samenwerking met topkoks 

‘Elke twee weken verzinnen we wel nieuwe producten’, vertelt Oos, en zijn ogen lichten op. ‘Daarin werk ik ook samen met topkoks. Zo hebben we bijvoorbeeld de lijn Jonnie&Oos, waarvoor ik samen met Jonnie Boer van De Librije lekkernijen heb bedacht als olijven op zeewater, uitjes met appelstroop of tulpenknolletjes met mosterdzaad. Ik wil onderscheidend zijn’, benadrukt Oos. ‘We hebben gezonde en lekkere producten die representatief zijn qua smaak, verpakking en etikettering. Uit kwaliteitsoverwegingen passen we bijvoorbeeld bepaalde processen niet toe, die anderen wel toepassen. Onze witte kool (voor de atjar) blancheren we bijvoorbeeld niet; die blijft daarom lekker fris, kleurig en knapperig en verandert niet in de donkerbruine, slappe hap die je vaak bij anderen tegenkomt.’


Van het plankie af

Toch zie je maar een klein deel van alle innovatieve producten van Kesbeke in de schappen van de supermarkt. ‘Ze moeten ons wel de kans willen geven om iets uit te proberen. Als de omloopsnelheid niet snel genoeg is, ben je snel weer van het plankie af’, moppert Oos. Supermarkten zijn sowieso lastige partners, vindt hij. ’Soms lijkt het wel of alleen zij winst mogen maken, maar ik wil natuurlijk wel een eerlijke prijs voor een eerlijk product.’


Vierde generatie 

Of hij nog een grote droom heeft, vragen we hem. ‘Jazeker. Dat mijn twee zonen als vierde generatie het bedrijf gaan overnemen. Ze hebben er allebei een passende opleiding voor, dus ik hoop dat dat gaat lukken!’ Hij heeft ook nog een tip voor (startende) ondernemers: als je een droom hebt, blijf dan knokken om die te laten uitkomen. En je moet altijd voorop lopen, anders loop je achteraan. Zorg ook dat je iemand om je heen hebt, die je af en toe een spiegel voorhoudt…

Je moet altijd voorop lopen, anders loop je achteraan

t Jenny Westra     f Martine Goulmy

Oos Kesbeke

Ooit gedacht dat tafelzuur en gastronomie perfect samen kunnen gaan? Bij het Amsterdamse Kesbeke lukt dat zeker! Oos Kesbeke is de derde generatie in het familiebedrijf en ook bij hem zit de liefde voor augurken en uitjes heel diep. Samen met een hechte club personeelsleden (‘iedereen is bij ons familie’) geeft hij op geheel eigen wijze leiding aan de enige ambachtelijke inleggerij van echte Amsterdamse tafelzuren.

Zijn fabriek staat zo maar midden in een oude Amsterdamse woonwijk. Vanachter zijn bureau, in een ruimte die meer wegheeft van een filmset dan een kantoorruimte, vertelt Oos met onvervalst Amsterdams accent over zijn bedrijf. Achter hem een gigantisch tropisch aquarium vol bijzondere vissen, anemonen en koralen, dat is blijven staan nadat er hier ooit een aflevering van de Nederlandse politieserie Baantjer was gefilmd. Oos: ‘Ik zit er bewust met mijn rug naartoe, anders zit ik de hele dag te gluren. Kijk nou toch eens naar dat nieuwsgierige koffervissie…’


A-merk

Nadat hij zich weer heeft omgedraaid: ‘Ik denk dat wij het absolute A-merk in Nederland zijn. Ik wil niet de grootste zijn, maar wél de beste. Bij ons gaat kwaliteit boven kwantiteit en aan private labels doen we niet. Het succes van Kesbeke rust op vier pijlers: retail (supermarkten), out-of-homemarkt (de Sligro’s en grootverpakkingen), business-to-business (halffabricaten voor de industrie) en een steeds sneller groeiende tak versproducten (verse atjar voor grote ketens als Hema en IKEA).’


MVO gecertificeerd

Kesbeke is als een van de weinige in Nederland MVO gecertificeerd. Bijna 20% van de werknemers bestaat uit mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. ‘Waarom we zo succesvol zijn? Omdat we constant innoveren’, licht Oos toe. ‘Niet alleen op het gebied van producten, techniek en milieu, maar ook met duurzaamheid.’ Op het dak van zijn fabriek staan zevenhonderd zonnepanelen, waarmee ze ’s zomers (de oogsttijd) voor 75% in hun energiebehoefte kunnen voorzien. ‘s Winters draaien ze bijna energieneutraal.


Van het plankie af

Toch zie je maar een klein deel van alle innovatieve producten van Kesbeke in de schappen van de supermarkt. ‘Ze moeten ons wel de kans willen geven om iets uit te proberen. Als de omloopsnelheid niet snel genoeg is, ben je snel weer van het plankie af’, moppert Oos. Supermarkten zijn sowieso lastige partners, vindt hij. ’Soms lijkt het wel of alleen zij winst mogen maken, maar ik wil natuurlijk wel een eerlijke prijs voor een eerlijk product.’


Vierde generatie 

Of hij nog een grote droom heeft, vragen we hem. ‘Jazeker. Dat mijn twee zonen als vierde generatie het bedrijf gaan overnemen. Ze hebben er allebei een passende opleiding voor, dus ik hoop dat dat gaat lukken!’ Hij heeft ook nog een tip voor (startende) ondernemers: als je een droom hebt, blijf dan knokken om die te laten uitkomen. En je moet altijd voorop lopen, anders loop je achteraan. Zorg ook dat je iemand om je heen hebt, die je af en toe een spiegel voorhoudt…


Samenwerking met topkoks 

‘Elke twee weken verzinnen we wel nieuwe producten’, vertelt Oos, en zijn ogen lichten op. ‘Daarin werk ik ook samen met topkoks. Zo hebben we bijvoorbeeld de lijn Jonnie&Oos, waarvoor ik samen met Jonnie Boer van De Librije lekkernijen heb bedacht als olijven op zeewater, uitjes met appelstroop of tulpenknolletjes met mosterdzaad. Ik wil onderscheidend zijn’, benadrukt Oos. ‘We hebben gezonde en lekkere producten die representatief zijn qua smaak, verpakking en etikettering. Uit kwaliteitsoverwegingen passen we bijvoorbeeld bepaalde processen niet toe, die anderen wel toepassen. Onze witte kool (voor de atjar) blancheren we bijvoorbeeld niet; die blijft daarom lekker fris, kleurig en knapperig en verandert niet in de donkerbruine, slappe hap die je vaak bij anderen tegenkomt.’

Meer weten over dit bijzondere Amsterdamse bedrijf?

C.J.R. Kesbeke

Onderneem in op Social Media