Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Na haar studie aan de Academie voor beeldende vorming kunst en creativiteit combineerde Karin lesgeven met werkzaam zijn binnen bedrijven. Met de mensenkennis die ze zo opdeed zet ze creativiteit om in change. Ze weet feilloos hoe verandertrajecten verlopen en waarom werknemers niet meer gemotiveerd zijn. “Er spelen dan vaak al allerlei dingen op de werkvloer die het middenmanagement en management totaal niet (h)erkennen. Die situatie probeer ik elke dag wat te verbeteren. Dat leidt op den duur tot grote successen.”

We oordelen allemaal te snel
Niet alleen processen, maar ook de mensen moeten veranderen. Als je je oordeel kunt uitstellen over welke verandering, welk voorstel dan ook, dan creëer je kansen, stelt Karin: “We oordelen allemaal veel te snel. Deels gebaseerd op ervaringen, maar deels ook totaal ongegrond. Managers zijn vaak bang voor verandering. Een slimme manager praat met zijn mensen, maar velen weten echt niet wat er op de werkvloer speelt.”


Personeel wil zich gehoord en gezien voelen
Karin: “Ik zie vaak grote ego’s die altijd hun zin willen doordrukken, terwijl anderen binnen de organisatie betere ideeën hebben. Daar pas ik voor. Mijn aanpak is om met alle geledingen binnen het bedrijf het proces in gang te zetten, om samen de change te maken. Dus niet alleen praten met de OR, de directie en het middelmanagement, maar juist ook met de werkvloer. Samen! Door zonder oordeel alle meningen en voorstellen te verzamelen, voelt iedereen zich gehoord en gezien en ontstaat er motivatie en energie om te veranderen. Pas als al die ideeën ‘van iedereen’ zijn geworden, gaan we selecteren en ermee aan de slag.” 

Zoveel mogelijk verscheidenheid
Binnen organisaties draait het vaak om gebrekkige communicatie en om 100% willen, weet Karin. En om gebrek aan creativiteit bij het zoeken naar oplossingen. “Zeker in grote bedrijven is het aan de top vaak een puinhoop. Zodra er allemaal echelons tussen zitten, wil iedereen er zijn plasje overheen doen en komt de verandering ‘uitgekleed’ aan op de werkvloer. Dus krijgt het toch al overwerkte middenkader soms bijna onuitvoerbare opdrachten.” Het gevolg: taken worden verzwaard, veranderingen komen niet van de grond en de onrust op de werkvloer en het ziekteverzuim nemen toe. “Dat hele proces verloopt veel beter in bedrijven waar teams zélf de verantwoordelijkheid mogen nemen en waar vanuit verschillende invalshoeken naar iets wordt gekeken. Dan gaat de productiviteit drastisch omhoog en het ziekteverzuim omlaag.”

Zonder commitment géén succes
“Slimme managers die zien dat ze de strijd verliezen, huren mij in”, vervolgt Karin. “En het eerste wat ik dan zeg is: nou, hang de vuile was maar buiten. En ik wil meteen weten of er 100% commitment is voor verandering en of ze er geld en tijd voor willen uittrekken om dat veranderingsproces te laten slagen. Anders begin ik er niet eens aan. Pas als ze zich kwetsbaar durven op te stellen en gewoon beginnen, gaat die verandering lukken. Ik prikkel hun creativiteit met onorthodoxe, maar zeer effectieve methoden. Zo organiseer ik ‘durf te vragen’-sessies, ‘lijken uit de kast’-sessies en een ‘foutenfestival’. En dat werkt! Natuurlijk is geen innovatietraject hetzelfde, maar je ziet altijd dat de communicatie verbetert en vertrouwen en productiviteit toenemen. En gaat het na 3 maanden of een jaar nog steeds niet beter, dan kiezen we een andere aanpak.”

Bedrijfsadviseur Karin Moerkerk van Inspire-Me weet haarfijn wat de achilleshiel is van veel haperende organisaties. Ze heeft er een volle dagtaak aan om ceo’s en hun management te laten beseffen dat bij changemanagement creativiteit toch écht de startmotor is voor verandering. En dat werknemers zich gehoord en gezien willen voelen, anders zal er never nooit commitment zijn voor die broodnodige transformatie op de werkvloer.

”Een slimme manager praat met zijn mensen…

…maar velen weten echt niet wat er op de werkvloer speelt”

Karin werkt met kleine en grote organisaties en ook met internationals. Wil je meer weten over haar aanpak en resultaten? Ze gaat het gesprek graag met je aan. Maar verwacht geen prietpraat, want het zal je duidelijk zijn dat ze van open communicatie en kordaat doorpakken houdt. Serious Business Creativity dus.

Managers die zich kwetsbaar durven op te stellen maken het verschil!

Inspire-Me

Onderneem in op Social Media

t Jenny Westra f Renata Jansen

Bedrijfsadviseur Karin Moerkerk van Inspire-Me weet haarfijn wat de achilleshiel is van veel haperende organisaties. Ze heeft er een volle dagtaak aan om ceo’s en hun management te laten beseffen dat bij changemanagement creativiteit toch écht de startmotor is voor verandering. En dat werknemers zich gehoord en gezien willen voelen, anders zal er never nooit commitment zijn voor die broodnodige transformatie op de werkvloer.

Na haar studie aan de Academie voor beeldende vorming kunst en creativiteit combineerde Karin lesgeven met werkzaam zijn binnen bedrijven. Met de mensenkennis die ze zo opdeed zet ze creativiteit om in change. Ze weet feilloos hoe verandertrajecten verlopen en waarom werknemers niet meer gemotiveerd zijn. “Er spelen dan vaak al allerlei dingen op de werkvloer die het middenmanagement en management totaal niet (h)erkennen. Die situatie probeer ik elke dag wat te verbeteren. Dat leidt op den duur tot grote successen.”

We oordelen allemaal te snel
Niet alleen processen, maar ook de mensen moeten veranderen. Als je je oordeel kunt uitstellen over welke verandering, welk voorstel dan ook, dan creëer je kansen, stelt Karin: “We oordelen allemaal veel te snel. Deels gebaseerd op ervaringen, maar deels ook totaal ongegrond. Managers zijn vaak bang voor verandering. Een slimme manager praat met zijn mensen, maar velen weten echt niet wat er op de werkvloer speelt.”


”Een slimme manager praat met zijn mensen…

…maar velen weten echt niet wat er op de werkvloer speelt”

Personeel wil zich gehoord en gezien voelen
Karin: “Ik zie vaak grote ego’s die altijd hun zin willen doordrukken, terwijl anderen binnen de organisatie betere ideeën hebben. Daar pas ik voor. Mijn aanpak is om met alle geledingen binnen het bedrijf het proces in gang te zetten, om samen de change te maken. Dus niet alleen praten met de OR, de directie en het middelmanagement, maar juist ook met de werkvloer. Samen! Door zonder oordeel alle meningen en voorstellen te verzamelen, voelt iedereen zich gehoord en gezien en ontstaat er motivatie en energie om te veranderen. Pas als al die ideeën ‘van iedereen’ zijn geworden, gaan we selecteren en ermee aan de slag.” 

Zoveel mogelijk verscheidenheid
Binnen organisaties draait het vaak om gebrekkige communicatie en om 100% willen, weet Karin. En om gebrek aan creativiteit bij het zoeken naar oplossingen. “Zeker in grote bedrijven is het aan de top vaak een puinhoop. Zodra er allemaal echelons tussen zitten, wil iedereen er zijn plasje overheen doen en komt de verandering ‘uitgekleed’ aan op de werkvloer. Dus krijgt het toch al overwerkte middenkader soms bijna onuitvoerbare opdrachten.” Het gevolg: taken worden verzwaard, veranderingen komen niet van de grond en de onrust op de werkvloer en het ziekteverzuim nemen toe. “Dat hele proces verloopt veel beter in bedrijven waar teams zélf de verantwoordelijkheid mogen nemen en waar vanuit verschillende invalshoeken naar iets wordt gekeken. Dan gaat de productiviteit drastisch omhoog en het ziekteverzuim omlaag.”

Zonder commitment géén succes
“Slimme managers die zien dat ze de strijd verliezen, huren mij in”, vervolgt Karin. “En het eerste wat ik dan zeg is: nou, hang de vuile was maar buiten. En ik wil meteen weten of er 100% commitment is voor verandering en of ze er geld en tijd voor willen uittrekken om dat veranderingsproces te laten slagen. Anders begin ik er niet eens aan. Pas als ze zich kwetsbaar durven op te stellen en gewoon beginnen, gaat die verandering lukken. Ik prikkel hun creativiteit met onorthodoxe, maar zeer effectieve methoden. Zo organiseer ik ‘durf te vragen’-sessies, ‘lijken uit de kast’-sessies en een ‘foutenfestival’. En dat werkt! Natuurlijk is geen innovatietraject hetzelfde, maar je ziet altijd dat de communicatie verbetert en vertrouwen en productiviteit toenemen. En gaat het na 3 maanden of een jaar nog steeds niet beter, dan kiezen we een andere aanpak.”

Karin werkt met kleine en grote organisaties en ook met internationals. Wil je meer weten over haar aanpak en resultaten? Ze gaat het gesprek graag met je aan. Maar verwacht geen prietpraat, want het zal je duidelijk zijn dat ze van open communicatie en kordaat doorpakken houdt. Serious Business Creativity dus.

Managers die zich kwetsbaar durven op te stellen maken het verschil!

Inspire-Me

t Jenny Westra f Renata Jansen

Onderneem in op Social Media