Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Voorbeeld: een idee voor een pasjeshouder 

Stel dat u een idee heeft voor een pasjeshouder. 
Dan kan een aantal beschermingsvormen van toepassing zijn:

  • Een modelrecht voor het design van de pasjeshouder.
  • Een octrooirecht voor de techniek waarmee de pasjes in en uit de houder kunnen worden geschoven.
  • Een merkrecht voor de naam en/of het logo waaronder het product op de markt wordt gebracht.
  • Auteursrecht op de vormgeving en de publicaties.
  • Bedrijfsgeheim voor nieuwe ontwikkelingen.

Werk eerst uw idee uit 

Zolang u niet weet hoe uw product of dienst er eruitziet of werkt, kunt u het niet beschermen. Wel kunt u het zover mogelijk uitgewerkte idee vastleggen, zodat u kunt bewijzen dat u dit idee al had op een bepaalde datum.

Bescherm uw product of dienst 

Uw product of dienst kan met meerdere rechten worden beschermd. Een nieuw product kan bijvoorbeeld een nieuwe techniek hebben, maar ook een nieuwe naam of ontwerp. Intellectuele Eigendom (IE) is de verzamelnaam voor rechten op uitgewerkte nieuwe ideeën en creatieve concepten. Bijvoorbeeld muziek, namen, vormgeving, uitvindingen, games, software, teksten en foto’s. Er zijn rechten die u moet registreren om het eigendom te krijgen en rechten die u automatisch krijgt. Welke rechten voor u van belang zijn, hangt af van uw product of dienst.

Stel dat u een nieuw product of een nieuwe dienst aan het ontwikkelen bent. Tot het moment dat het klaar voor de markt is, is uw intellectuele eigendom niet vanzelfsprekend. Iemand anders kan er dus met uw idee vandoor gaan. Er zijn verschillende manieren om uw uitgewerkte idee te beschermen.

Uw idee voor een product of dienst beschermen

Ontwikkelt u een nieuw product of nieuwe dienst? Lees hoe u uw ideeën kunt beschermen. Er zijn verschillende manieren.

Intellectuele eigendom bestaat uit:

 1. Rechten die u moet registreren 

 2. Rechten die vanzelf ontstaan 

 3. Overige beschermingsvormen 

Welke beschermingsvormen zijn er? 

Onderneem in op Social Media

Ontwikkelt u een nieuw product of nieuwe dienst? Lees hoe u uw ideeën kunt beschermen.
Er zijn verschillende manieren.

Uw idee voor een product of dienst beschermen

Stel dat u een nieuw product of een nieuwe dienst aan het ontwikkelen bent. Tot het moment dat het klaar voor de markt is, is uw intellectuele eigendom niet vanzelfsprekend. Iemand anders kan er dus met uw idee vandoor gaan. Er zijn verschillende manieren om uw uitgewerkte idee te beschermen.

Werk eerst uw idee uit 

Zolang u niet weet hoe uw product of dienst er eruitziet of werkt, kunt u het niet beschermen. Wel kunt u het zover mogelijk uitgewerkte idee vastleggen, zodat u kunt bewijzen dat u dit idee al had op een bepaalde datum.

Bescherm uw product of dienst 

Uw product of dienst kan met meerdere rechten worden beschermd. Een nieuw product kan bijvoorbeeld een nieuwe techniek hebben, maar ook een nieuwe naam of ontwerp. Intellectuele Eigendom (IE) is de verzamelnaam voor rechten op uitgewerkte nieuwe ideeën en creatieve concepten. Bijvoorbeeld muziek, namen, vormgeving, uitvindingen, games, software, teksten en foto’s. Er zijn rechten die u moet registreren om het eigendom te krijgen en rechten die u automatisch krijgt. Welke rechten voor u van belang zijn, hangt af van uw product of dienst.

Welke beschermings-vormen zijn er? 

Intellectuele eigendom bestaat uit:

 1. Rechten die u moet registreren 

 2. Rechten die vanzelf ontstaan 

 3. Overige beschermingsvormen 

Voorbeeld: 
een idee voor een pasjeshouder 

Stel dat u een idee heeft voor een pasjeshouder. Dan kan een aantal beschermingsvormen van toepassing zijn:

  • Een modelrecht voor het design van de pasjeshouder.
  • Een octrooirecht voor de techniek waarmee de pasjes in en uit de houder kunnen worden geschoven.
  • Een merkrecht voor de naam en/of het logo waaronder het product op de markt wordt gebracht.
  • Auteursrecht op de vormgeving en de publicaties.
  • Bedrijfsgeheim voor nieuwe ontwikkelingen.

Onderneem in op Social Media