Stapje

grote impact maken

stapje

voor

t Erik Hensel     f Petra Hoogerbrug

Met haar bedrijf GiantLeaps helpt Laura Heerema de horeca te verduurzamen. Naast project gebaseerd advieswerk, heeft de onderneming een online tool ontwikkeld waarbij restaurants aan de hand van hun inkoopgegevens een nauwkeurige scan krijgen van hun klimaatimpact. En de handvatten om deze impact meetbaar terug te dringen. Voor haar inzet werd Laura onlangs beloond met een plaats in de ‘Duurzame Jonge 100’. De lijst met 100 koplopers onder 32 op het gebied van duurzaamheid. In 2018 won ze met GiantLeaps het PwC Social Impact Lab. 

Kleine verandering, grote impact

“Een derde van alle door mensen veroorzaakte broeikasgassen zijn toe te rekenen aan de voedselindustrie. Als je bedenkt dat de wereldbevolking de komende jaren stijgt naar 10 miljard mensen en er door een algemeen stijgende welvaart meer geconsumeerd gaat worden, is het niet moeilijk om te zien dat we in een onhoudbare situatie zitten. Er moeten op grote schaal veranderingen komen als we iedereen genoeg willen laten eten op een manier die de planeet en het klimaat ook nog aankunnen. Dat klinkt als een onmogelijk grote sprong. GiantLeaps laat zien dat je juist met kleine veranderingen enorm resultaat kan bereiken. Bijna iedereen maakt meerdere keren per dag een keuze wat je eet, dat maakt eten zo’n krachtig middel om positieve impact te hebben.”

Sociaal Ondernemerschap als norm

Bij GiantLeaps draait alles om de klimaatimpact van eetgewoontes te verkleinen. Heerema gelooft in sociaal ondernemerschap. ‘In het begin kreeg ik nog wel eens de vraag: “Is het niet gek dat je als wereldverbeteraar geld gaat verdienen?” Ten eerste zie ik mezelf niet als een wereldverbeteraar, en ten tweede zou het een stuk gekker zijn als ik geld zou verdienen met iets wat de wereld kapot maakt. Gelukkig krijg ik deze vraag nu niet meer. Sociaal ondernemerschap is normaal geworden en onze opdrachtgevers zien dat wat doen, werkt. Het is wat mij betreft niet meer van deze tijd om een onderneming op te zetten die niet expliciet bijdraagt aan sociale of ecologische duurzaamheid.”

Samenwerking met de horeca

Om de impact van GiantLeaps op te kunnen schalen, moest Heerema een model bedenken dat zo veel mogelijk mensen bereikt. ‘Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om samen te werken met de horeca. Chefs zijn de supersterren van eten. Zij inspireren mensen om nieuwe dingen te proeven en thuis te maken. Dat geldt echt niet alleen voor sterrenchefs. Neem bedrijfsrestaurants. Ruim 100,000 bedrijfsrestaurants in Nederland hebben 5 dagen in de week dezelfde bezoekers. Als we bij die restaurants de klimaatimpact van het eten kunnen terugdringen en mensen – zonder belerend te worden – kunnen inspireren om betere keuzes te maken, kunnen we echt verandering teweegbrengen. We hebben dit jaar een tool ontwikkeld die daarbij helpt. Deze maakt de totale impact en impact per bezoeker van het restaurant meetbaar. Dat is juist in bedrijfsrestaurants relevant omdat steeds meer bedrijven hun totale impact in kaart willen en moeten brengen. Er wordt vaak onderschat hoe groot de impact van het geserveerde eten eigenlijk is en hoe makkelijk het is om deze omlaag te brengen.’

Wat wordt de volgende 
grote stap?

‘We zijn nu onze tool aan het testen bij restaurants van vier verschillende cateraars. De volgende stap is om de feedback die we krijgen te verwerken en vervolgens zo veel mogelijk bedrijven die ook dit deel van hun impact in kaart willen hebben te laten aanhaken. En dan… de wereld veroveren!
We willen zo veel mogelijk cateraars overhalen onze tool te gaan gebruiken om zo de klimaatimpact van eetgewoontes echt te reduceren.’

Voor meer informatie ga naar:

www.giantleaps.nl
info@giantleaps.nl

Onderneem in op Social Media

Stapje

grote impact maken

stapje

voor

t Erik Hensel     f Petra Hoogerbrug

Met haar bedrijf GiantLeaps helpt Laura Heerema de horeca te verduurzamen. Naast project gebaseerd advieswerk, heeft de onderneming een online tool ontwikkeld waarbij restaurants aan de hand van hun inkoopgegevens een nauwkeurige scan krijgen van hun klimaatimpact. En de handvatten om deze impact meetbaar terug te dringen. Voor haar inzet werd Laura onlangs beloond met een plaats in de ‘Duurzame Jonge 100’. De lijst met 100 koplopers onder 32 op het gebied van duurzaamheid. In 2018 won ze met GiantLeaps het PwC Social Impact Lab. 

Kleine verandering, grote impact

“Een derde van alle door mensen veroorzaakte broeikasgassen zijn toe te rekenen aan de voedselindustrie. Als je bedenkt dat de wereldbevolking de komende jaren stijgt naar 10 miljard mensen en er door een algemeen stijgende welvaart meer geconsumeerd gaat worden, is het niet moeilijk om te zien dat we in een onhoudbare situatie zitten. Er moeten op grote schaal veranderingen komen als we iedereen genoeg willen laten eten op een manier die de planeet en het klimaat ook nog aankunnen. Dat klinkt als een onmogelijk grote sprong. GiantLeaps laat zien dat je juist met kleine veranderingen enorm resultaat kan bereiken. Bijna iedereen maakt meerdere keren per dag een keuze wat je eet, dat maakt eten zo’n krachtig middel om positieve impact te hebben.”

Sociaal Ondernemerschap als norm

Bij GiantLeaps draait alles om de klimaatimpact van eetgewoontes te verkleinen. Heerema gelooft in sociaal ondernemerschap. ‘In het begin kreeg ik nog wel eens de vraag: “Is het niet gek dat je als wereldverbeteraar geld gaat verdienen?” Ten eerste zie ik mezelf niet als een wereldverbeteraar, en ten tweede zou het een stuk gekker zijn als ik geld zou verdienen met iets wat de wereld kapot maakt. Gelukkig krijg ik deze vraag nu niet meer. Sociaal ondernemerschap is normaal geworden en onze opdrachtgevers zien dat wat doen, werkt. Het is wat mij betreft niet meer van deze tijd om een onderneming op te zetten die niet expliciet bijdraagt aan sociale of ecologische duurzaamheid.”

Samenwerking met de horeca

Om de impact van GiantLeaps op te kunnen schalen, moest Heerema een model bedenken dat zo veel mogelijk mensen bereikt. ‘Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om samen te werken met de horeca. Chefs zijn de supersterren van eten. Zij inspireren mensen om nieuwe dingen te proeven en thuis te maken. Dat geldt echt niet alleen voor sterrenchefs. Neem bedrijfsrestaurants. Ruim 100,000 bedrijfsrestaurants in Nederland hebben 5 dagen in de week dezelfde bezoekers. Als we bij die restaurants de klimaatimpact van het eten kunnen terugdringen en mensen – zonder belerend te worden – kunnen inspireren om betere keuzes te maken, kunnen we echt verandering teweegbrengen. We hebben dit jaar een tool ontwikkeld die daarbij helpt. Deze maakt de totale impact en impact per bezoeker van het restaurant meetbaar. Dat is juist in bedrijfsrestaurants relevant omdat steeds meer bedrijven hun totale impact in kaart willen en moeten brengen. Er wordt vaak onderschat hoe groot de impact van het geserveerde eten eigenlijk is en hoe makkelijk het is om deze omlaag te brengen.’

Wat wordt de volgende 
grote stap?

‘We zijn nu onze tool aan het testen bij restaurants van vier verschillende cateraars. De volgende stap is om de feedback die we krijgen te verwerken en vervolgens zo veel mogelijk bedrijven die ook dit deel van hun impact in kaart willen hebben te laten aanhaken. En dan… de wereld veroveren!
We willen zo veel mogelijk cateraars overhalen onze tool te gaan gebruiken om zo de klimaatimpact van eetgewoontes echt te reduceren.’

Voor meer informatie 
ga naar:

www.giantleaps.nl
info@giantleaps.nl

Onderneem in op Social Media