Van stoere crimefighter naar aaibare buschauffeur en ondernemer 

Fred Teeven vond zichzelf opnieuw uit

Hoe maak je als oud-staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en voormalig-Tweede Kamerlid de overstap naar het ondernemerschap? Kun (en wil) je dan terugvallen op je oude netwerken, of bouw je een compleet nieuw netwerk op? En hoe zit het met jouw gunfactor, als je als bekend politicus en crimefighter eerder dan gepland afscheid hebt moeten nemen? Onderneem In vroeg het Fred Teeven en hij gunde ons een royaal inkijkje in zijn nieuwe leven als ondernemer.

We praten in zijn gezellige woonkamer met zicht op een enorme tuin over zijn start als hybride ondernemer. Vóór hem liggen twee mobielen, die regelmatig zoemen. ’De een is van mijn oude netwerk en de andere van mijn nieuwe. Maar van het oude maak ik steeds minder gebruik; ik heb een heel nieuw netwerk opgebouwd.‘

Risicomanagement

Hoe bevalt het leven als ondernemer hem? ‘Samen met oud-FIOD-collega René Troost startte ik in 2017 adviesbureau Verinq, waarin wij meer dan veertig jaar privaat-publieke kennis en ervaring bundelen op het gebied van risicomanagement. We behoeden kleine, grote en internationale organisaties voor uiteen-lopende bedrijfsrisico’s, zoals cybercrime, media- en reputatieschade en financiële crises. Zo geven we transportbedrijven adviezen met betrekking tot Brexit of smokkelactiviteiten in de havens. Ook waarschuwen we mensen wanneer ze ‘met een rietje onderwater moeten gaan liggen’. Helaas ik merkte al snel de impact van wel of niet de gunfactor krijgen. ‘De buitenwereld’ was alle tumult rondom de bonnetjesaffaire, die voor mij aanleiding was geweest om af te treden als staatssecretaris, nog aan het verteren. Er zat nog een vlekje op mij, of dat nou terecht is of niet. En dus bleef het aantal opdrachten voor ons bureau achter bij de verwachtingen.’

Weer op de bus

En er gebeurde meer. Fred kreeg vlak na zijn aftreden een auto-ongeluk, als gevolg waarvan hij leed aan ondraaglijke aangezichtspijnen. Er volgde een hersenoperatie. Tijdens zijn herstel kwam het bericht binnen dat de hem officieel toegezegde toetreding tot de Raad van State alsnog werd geblokkeerd door de PvdA. ‘Ik had het toen echt even helemaal gehad met publieke functies,’ reageert Fred. ‘Ik moest mezelf opnieuw uitvinden. En ik besloot iets te gaan doen waar mijn hart helemaal naar uitging: als uitzend-kracht twee dagen per week weer op een bus rijden. Dat had ik als werkstudent ook met ontzettend veel plezier gedaan.’

Ommekeer

En juist die stap luidde een (ongeplande) positieve ommekeer in, in zijn carrière als ondernemer. Zelfs de New York Times, de Figaro en Bild Zeitung plaatsten foto’s van een blije Fred achter het stuur van een 21 meter lange Connexxion-bus, met een breeduit lachende minister-president Mark Rutte naast zich. ‘Er zijn mensen die denken dat dit een slimme PR-stunt was, maar ik had gewoon mijn hart gevolgd. Niemand had echter kunnen voorzien dat deze keuze zo’n positief effect zou krijgen. Men zag mij niet langer als de bullebak en crimefighter, die al dan niet terecht schade had opgelopen tijdens zijn politieke carrière. Opeens was ik de aaibare, sympathieke buschauffeur en ondernemer, die met zijn poten in het bluswater staat en nog steeds uitstekende connecties heeft. Ik kreeg weer de gunfactor en bureau Verinq bloeide op.’

Ontwikkel een scenario!

Fred Teeven is dus terug. Als voorzitter van de raad van toezicht van de William Schrikkergroep/Partners voor Jeugd en per 1 januari 2019 als voorzitter van VOI©E (de Vereniging van Organisaties die Intellectueel eigendom Collectief Exploiteren). Hij geeft spreekbeurten en is in te huren als dagvoorzitter. Ook op tv maakt hij furore. Zo werd hij winnaar van het Wie is de Mol-achtige Kroongetuige en scheurt hij binnenkort langs gevaarlijke kliffen in De gevaarlijkste wegen van de wereld. ‘Gaaf vind ik dat,’ glundert Fred. ‘Maar Verinq blijft mijn corebusiness hoor. Een goede tip voor ondernemers? Doe aan risicomanagement! Maak een duidelijk scenario voor jezelf: dit zijn de valkuilen en dit is het scenario dat ik volg bij het verkleinen van mijn risico’s.’ 

‘Ik moest mezelf opnieuw uitvinden. En ik besloot iets te gaan doen waar mijn hart helemaal naar uitging’

‘Opeens was ik de aaibare, sympathieke buschauffeur en ondernemer’

‘Een goede tip voor ondernemers? 
Doe aan risicomanagement!’

Fred Teeven vond zichzelf opnieuw uit

Van stoere crimefighter naar aaibare buschauffeur en ondernemer

Hoe maak je als oud-staatssecre-taris van Veiligheid en Justitie en voormalig-Tweede Kamerlid de overstap naar het onder-nemerschap? Kun (en wil) je dan terugvallen op je oude netwerken, of bouw je een compleet nieuw netwerk op?
En hoe zit het met jouw gunfactor, als je als bekend politicus en crimefighter eerder dan gepland afscheid hebt moeten nemen? Onderneem In vroeg het Fred Teeven en hij gunde ons een royaal inkijkje in zijn nieuwe leven als ondernemer.

Risicomanagement

Hoe bevalt het leven als ondernemer hem? ‘Samen met oud-FIOD-collega René Troost startte ik in 2017 advies-bureau Verinq, waarin wij meer dan veertig jaar privaat-publieke kennis en ervaring bundelen op het gebied van risicomanagement. We behoeden kleine, grote en internationale organisaties voor uiteenlopende bedrijfsrisico’s, zoals cybercrime, media- en reputatieschade en financiële crises. Zo geven we transportbedrijven adviezen met betrekking tot Brexit of smokkel-activiteiten in de havens. Ook waarschuwen we mensen wanneer ze ‘met een rietje onderwater moeten gaan liggen’. Helaas ik merkte al snel de impact van wel of niet de gunfactor krijgen. ‘De buitenwereld’ was alle tumult rondom de bonnetjesaffaire, die voor mij aanleiding was geweest om af te treden als staatssecretaris, nog aan het verteren. Er zat nog een vlekje op mij, of dat nou terecht is of niet. En dus bleef het aantal opdrachten voor ons bureau achter bij de verwachtingen.’

Weer op de bus

En er gebeurde meer. Fred kreeg vlak na zijn aftreden een auto-ongeluk, als gevolg waarvan hij leed aan ondraaglijke aangezichtspijnen. Er volgde een hersenoperatie. Tijdens zijn herstel kwam het bericht binnen dat de hem officieel toegezegde toetreding tot de Raad van State alsnog werd geblokkeerd door de PvdA. ‘Ik had het toen echt even helemaal gehad met publieke functies,’ reageert Fred. ‘Ik moest mezelf opnieuw uitvinden. En ik besloot iets te gaan doen waar mijn hart helemaal naar uitging: als uitzend-kracht twee dagen per week weer op een bus rijden. Dat had ik als werkstudent ook met ontzettend veel plezier gedaan.’

Ommekeer

En juist die stap luidde een (onge-plande) positieve ommekeer in, in zijn carrière als ondernemer. Zelfs de New York Times, de Figaro en Bild Zeitung plaatsten foto’s van een blije Fred achter het stuur van een 21 meter lange Connexxion-bus, met een breeduit lachende minister-president Mark Rutte naast zich. ‘Er zijn mensen die denken dat dit een slimme PR-stunt was, maar ik had gewoon mijn hart gevolgd. Niemand had echter kunnen voorzien dat deze keuze zo’n positief effect zou krijgen. Men zag mij niet langer als de bullebak en crimefighter, die al dan niet terecht schade had opgelopen tijdens zijn politieke carrière. Opeens was ik de aaibare, sympathieke buschauffeur en ondernemer, die met zijn poten in het bluswater staat en nog steeds uitstekende connecties heeft. Ik kreeg weer de gunfactor en bureau Verinq bloeide op.’

Ontwikkel een scenario!

Fred Teeven is dus terug. Als voorzitter van de raad van toezicht van de William Schrikkergroep/ Partners voor Jeugd en per 1 januari 2019 als voorzitter van VOI©E (de Vereniging van Organisaties die Intellectueel eigendom Collectief Exploiteren). Hij geeft spreekbeurten en is in te huren als dagvoorzitter.  Ook op tv maakt hij furore. Zo werd hij winnaar van het Wie is de Mol-achtige Kroongetuige en scheurt hij binnenkort langs gevaarlijke kliffen in De gevaarlijkste wegen van de wereld. ‘Gaaf vind ik dat,’ glundert Fred. ‘Maar Verinq blijft mijn corebusiness hoor. Een goede tip voor onder-nemers? Doe aan risicomanagement! Maak een duidelijk scenario voor jezelf: dit zijn de valkuilen en dit is het scenario dat ik volg bij het verkleinen van mijn risico’s.’ 

‘Opeens was ik de aaibare, sympathieke buschauffeur en ondernemer’

‘Een goede tip voor ondernemers? Doe aan risicomanagement!’

‘Ik moest mezelf opnieuw uitvinden. En ik besloot iets te gaan doen waar mijn hart helemaal naar uitging’

We praten in zijn gezellige woonkamer met zicht op een enorme tuin over zijn start als hybride ondernemer. Vóór hem liggen twee mobielen, die regelmatig zoemen. ’De een is van mijn oude netwerk en de andere van mijn nieuwe. Maar van het oude maak ik steeds minder gebruik; ik heb een heel nieuw netwerk opgebouwd.‘