Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Keynote spreker
Kevin Weijers

“Mijn leven is één groot experiment”

Bij alles wat je doet, hoef je niet steeds vooraf te weten hoe het gaat eindigen, meent keynote spreker Kevin Weijers. Als ultieme uitdaging reisde hij drie jaar lang backpackend de wereld rond in 80 experimenten. Gedurende die challenge lanceerde hij uiteindelijk steeds een weeklang ideeën bij 37 bedrijven over de hele wereld, in ruil voor eten en onderdak. Met alle opgedane kennis leert hij zijn publiek nu tijdens inspiratiesessies, om met de nodige nieuwsgierigheid anders naar de werkelijkheid te kijken en vervolgens te experimenteren met de verrassende uitkomsten. En dat liefst zonder te klagen…

t Jenny Westra

Foto 1

f Olaf Nagtegaal

“Wij mensen zijn eigenlijk te vaak geobsedeerd opzoek naar antwoorden”, benadrukt Kevin, “waardoor we onszelf belemmeren in onze eigen nieuwsgierigheid, creativiteit en groei.” Hij is dan ook groot voorstander van het uitvoeren van experimenten. Binnen de eigen organisatie, als ondernemer, maar ook thuis. “Zo leer je jezelf beter kennen en een brug te slaan tussen denken en doen. En leer je (door anders te communiceren en werken) te denken vanuit andere gewoonten, uitgangspunten en prioriteiten. Zo ontdek je hoeveel er mogelijk is, als je af en toe stopt met denken en start met doen.”

Ieder handelt vanuit zijn eigen perceptie

Niet alles hoeft (en kan) zo mooi en schijnbaar perfect te zijn als op Instagram, weet Kevin. Hij vindt het fascinerend dat verschillende mensen die naar hetzelfde kijken, toch vaak iets anders zien. Maar is hun interpretatie dan fout? “Nee”, zegt Kevin, “iedereen heeft vanuit zijn eigen perceptie gelijk. Wel is het zo, dat als je leert om op verschillende manieren naar een situatie te kijken, je er ook anders mee om kunt gaan. Hoe tackel je lastige dingen die op je pad komen? Ga je ervoor, of niet? Bevalt bijvoorbeeld de cultuur binnen je bedrijf je niet? Klaag je er dan alleen over, of probeer je een experiment, en kijk je wat het je oplevert?”

Foto 2

‘21 dagen niet klagen’-challenge
En daar gaat nou precies Kevins boek ‘21 dagen niet klagen’ over. Kevin: “Klagen is negatieve feedback geven op een situatie, zonder de intentie die te willen veranderen. Pak het eens anders aan en besteed je energie aan zaken waar je wél invloed op hebt!” Een wit armbandje om je pols helpt je herinneren aan je goede voornemens, als je geneigd bent te gaan klagen. “Die challenge kan best confronterend zijn”, benadrukt Kevin. “Je kunt de perceptie hebben dat je een positief persoon bent, en er tijdens die 21 dagen achter komen dat dat best tegenvalt… Natuurlijk, je mag best ergens van balen, maar laat dat dan wel de trigger zijn om te kijken wat je vervolgens het beste kunt doen (of juist kunt laten) om de situatie te kantelen.”


Anderhalf uur pure focus
Kevin heeft nog een goede tip voor ondernemers, waar hij zelf dagelijks profijt van heeft. “Bekijk de eerste anderhalf uur van de werkdag géén berichten van anderen. Geen mail, geen Facebook, geen WhatsApp; ook geen telefoontjes. Dus even géén tijd voor wat anderen belangrijk vinden. Zorg dat je die tijd puur besteedt aan dat wat jouw aandacht nu, op dit moment, nodig heeft. En dan is de rest van de dag eigenlijk gewoon winst! Je bent die eerste anderhalf uur dan zo gefocust bezig, je hebt dan al zoveel voor elkaar gekregen, dat je de rest van de dag meer ruimte in je hoofd hebt voor wat er verder om je heen gebeurt.”

Bandjes
Boek

Nieuwsgierig geworden naar Kevin Weijers?
Lees dan eens meer over zijn niet-klagen challenge

Onderneem in op Social Media

Keynote spreker
Kevin Weijers

“Mijn leven is één groot experiment”

Bij alles wat je doet, hoef je niet steeds vooraf te weten hoe het gaat eindigen, meent keynote spreker Kevin Weijers. Als ultieme uitdaging reisde hij drie jaar lang backpackend de wereld rond in 80 experimenten. Gedurende die challenge lanceerde hij uiteindelijk steeds een weeklang ideeën bij 37 bedrijven over de hele wereld, in ruil voor eten en onderdak. Met alle opgedane kennis leert hij zijn publiek nu tijdens inspiratiesessies, om met de nodige nieuwsgierigheid anders naar de werkelijkheid te kijken en vervolgens te experimenteren met de verrassende uitkomsten. En dat liefst zonder te klagen…

t Jenny Westra

Foto 1

f Olaf Nagtegaal

“Wij mensen zijn eigenlijk te vaak geobsedeerd opzoek naar antwoorden”, benadrukt Kevin, “waardoor we onszelf belemmeren in onze eigen nieuwsgierigheid, creativiteit en groei.” Hij is dan ook groot voorstander van het uitvoeren van experimenten. Binnen de eigen organisatie, als ondernemer, maar ook thuis. “Zo leer je jezelf beter kennen en een brug te slaan tussen denken en doen. En leer je (door anders te communiceren en werken) te denken vanuit andere gewoonten, uitgangspunten en prioriteiten. Zo ontdek je hoeveel er mogelijk is, als je af en toe stopt met denken en start met doen.”

Foto 2

Ieder handelt vanuit zijn eigen perceptie

Niet alles hoeft (en kan) zo mooi en schijnbaar perfect te zijn als op Instagram, weet Kevin. Hij vindt het fascinerend dat verschillende mensen die naar hetzelfde kijken, toch vaak iets anders zien. Maar is hun interpretatie dan fout? “Nee”, zegt Kevin, “iedereen heeft vanuit zijn eigen perceptie gelijk. Wel is het zo, dat als je leert om op verschillende manieren naar een situatie te kijken, je er ook anders mee om kunt gaan. Hoe tackel je lastige dingen die op je pad komen? Ga je ervoor, of niet? Bevalt bijvoorbeeld de cultuur binnen je bedrijf je niet? Klaag je er dan alleen over, of probeer je een experiment, en kijk je wat het je oplevert?”

‘21 dagen niet klagen’-challenge
En daar gaat nou precies Kevins boek ‘21 dagen niet klagen’ over. Kevin: “Klagen is negatieve feedback geven op een situatie, zonder de intentie die te willen veranderen. Pak het eens anders aan en besteed je energie aan zaken waar je wél invloed op hebt!” Een wit armbandje om je pols helpt je herinneren aan je goede voornemens, als je geneigd bent te gaan klagen. “Die challenge kan best confronterend zijn”, benadrukt Kevin. “Je kunt de perceptie hebben dat je een positief persoon bent, en er tijdens die 21 dagen achter komen dat dat best tegenvalt… Natuurlijk, je mag best ergens van balen, maar laat dat dan wel de trigger zijn om te kijken wat je vervolgens het beste kunt doen (of juist kunt laten) om de situatie te kantelen.”


Anderhalf uur pure focus
Kevin heeft nog een goede tip voor ondernemers, waar hij zelf dagelijks profijt van heeft. “Bekijk de eerste anderhalf uur van de werkdag géén berichten van anderen. Geen mail, geen Facebook, geen WhatsApp; ook geen telefoontjes. Dus even géén tijd voor wat anderen belangrijk vinden. Zorg dat je die tijd puur besteedt aan dat wat jouw aandacht nu, op dit moment, nodig heeft. En dan is de rest van de dag eigenlijk gewoon winst! Je bent die eerste anderhalf uur dan zo gefocust bezig, je hebt dan al zoveel voor elkaar gekregen, dat je de rest van de dag meer ruimte in je hoofd hebt voor wat er verder om je heen gebeurt.”

Bandjes

Nieuwsgierig geworden naar Kevin Weijers?
Lees dan eens meer over zijn niet-klagen challenge

Boek

Onderneem in op Social Media