Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
andreas_bluhm_unzippe...

Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum

We willen bezoekers uitnodigen tot meningsvorming

Muziek speelt in ieders leven een rol. Privé en ook zakelijk. Het werkt bij het creëren van de juiste sfeer en draagt bij aan de beleving van jouw onderneming. Op muziekwerkt.nl lees je verhalen van ondernemers en hoe muziek voor hen werkt. Soms direct en soms indirect.
Voor Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, is muziek onmisbaar.

In gesprek met

MuziekWerkt praat met Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum. 
Wie Groningen bezoekt, ontkomt niet aan het Groninger Museum. “Het museum voor kunst, design en kunstgeschiedenis, met tentoonstellingen over schilderkunst, design, fotografie, mode, geschiedenis en beeldende kunst trekt gemiddeld zo’n 200.000 bezoekers per jaar en is een van de bekendste musea van Nederland”, vertelt directeur Andreas Blühm met gepaste trots. “Een museum moet leiden tot inspiratie, plezier en aanleiding tot een gesprek. Zo zijn er nog veel meer functies waar je een museum voor kunt gebruiken. Ik denk dat een goed museum door het verzamelen, presenteren en toelichten van objecten mensen in gesprek brengt. Met het museum en onze tentoonstellingen willen we bezoekers uitnodigen tot meningsvorming.”

Muziek is inmisbaar

Muziek helpt daar bij. In 1999 had het museum een grote tentoonstelling van fotograaf Anton Corbijn, bekend geworden door zijn werk voor bands als U2, Depeche Mode en Nirvana. Ook Nederlands rock & roll-trots Herman Brood had een spraakmakende expositie in het museum. De laatste jaren zijn het aantal activiteiten en exposities waar muziek bij betrokken is, toegenomen. Zo geven ze lunchconcerten in het museum en treden zij, naast bekende artiesten als Wende Snijders, Typhoon en Jett Rebel, ook op bij openingen van exposities. Tijdens het jaarlijkse muziekfestival Eurosonic Noorderslag, waar nieuw Europees talent zich vier dagen en nachten lang presenteert aan de wereldwijde muziekindustrie, is het Groninger Museum voor veel bezoekers vaste prik geworden. Het museum speelt daar dan ook al jaren op in, met bijvoorbeeld een expositie van bijzondere gitaren, aquarellen van rockartiest Marilyn Manson of bijvoorbeeld de bijzondere concertposters van lokaal poppodium Vera. Grotere exposities worden, wanneer mogelijk, qua timing afgestemd op het festival. Zo was de expositie David Bowie is tijdens het festival te zien. De dood van de Britse artiest, in dezelfde maand als het festival en de expositie, zorgde voor enorme toestroom van bezoekers; het museum trok met alleen deze tentoonstelling het aantal bezoekers dat het normaal in een jaar trekt.


Benader mensen via emotie

Als COVID-19 geen roet in het eten zou hebben gegooid, had de huidige expositie The Rolling Stones: Unzipped dat record wellicht verbroken. “Na Bowie vroegen we ons af welke popartiest dit succes kon overtreffen. Er zijn weinig artiesten van zulk niveau. Dankzij het succes van David Bowie is kregen we de reputatie dat we zo’n dergelijke expositie goed konden presenteren. Dat leverde aanbiedingen op, bijvoorbeeld van Pink Floyd. Dat was fysiek te groot; The Rolling Stones kon wel.” Zanger en frontman van de Britse band Mick Jagger opende in een gefilmde toespraak zelf de tentoonstelling The Rolling Stones: Unzipped. “Daar hoort natuurlijk muziek bij. Zelfs bij fototentoonstellingen of illustraties moet er een bijpassende soundtrack op de achtergrond te horen zijn. Zonder muziek zouden musea een stukje saaier zijn. Als musea hebben we de neiging om als kunstwetenschappers te werk te gaan en de kunst te willen toelichten. Benader je mensen via emotie, zoals door middel van muziek, dan raak je mensen gemakkelijker en worden ze nieuwsgierig.”

“Een museum moet leiden tot inspiratie, plezier en aanleiding tot een gesprek”

t Jasper van Vught   f Siese Veenstra

Gebruik jij ook muziek in jouw onderneming en wil jij ook graag jouw visie op muziek delen? 
Laat het ons weten via info@muziekwerkt.nl

Mooie uitdaging om mensen te overtuigen

Die bezoekers komen niet alleen uit de stad en provincie, maar van heinde en verre. Naast tentoonstellingen gericht op de regionale (kunst)geschiedenis zoals bijvoorbeeld lokaal kunstenaarscollectief De Ploeg, zijn er geregeld spraakmakende tentoonstellingen die het museum wereldwijd op de kaart zetten. Zo trokken exposities over Russische schilderkunst, David Bowie is of The Rolling Stones: Unzipped, dat momenteel te zien is, ook veel internationale bezoekers. “We proberen met ons jaarprogramma iedereen te bereiken, verdeeld over verschillende tentoonstellingen of activiteiten. Ik vind het leuk om mensen te bereiken die niet sowieso vijf keer in een jaar bij ons over de vloer komen. Die zijn natuurlijk altijd welkom, maar het is een mooie uitdaging om mensen te overtuigen dat een bezoek aan een museum net als een dierentuin, bioscoop of concerten de moeite waard is en niet saai of stoffig.”

Onderneem in op Social Media

andreas_bluhm_unzippe...

Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum

t Jasper van Vught   f Siese Veenstra

We willen bezoekers uitnodigen tot meningsvorming

Muziek speelt in ieders leven een rol. Privé en ook zakelijk. Het werkt bij het creëren van de juiste sfeer en draagt bij aan de beleving van jouw onderneming. Op muziekwerkt.nl lees je verhalen van ondernemers en hoe muziek voor hen werkt. Soms direct en soms indirect. Voor Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, is muziek onmisbaar.

In gesprek met

MuziekWerkt praat met Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum. 
Wie Groningen bezoekt, ontkomt niet aan het Groninger Museum. “Het museum voor kunst, design en kunstgeschiedenis, met tentoon-stellingen over schilderkunst, design, fotografie, mode, geschiedenis en beeldende kunst trekt gemiddeld zo’n 200.000 bezoekers per jaar en is een van de bekendste musea van Nederland”, vertelt directeur Andreas Blühm met gepaste trots. “Een museum moet leiden tot inspiratie, plezier en aanleiding tot een gesprek. Zo zijn er nog veel meer functies waar je een museum voor kunt gebruiken. Ik denk dat een goed museum door het verzamelen, presenteren en toelichten van objecten mensen in gesprek brengt. Met het museum en onze tentoonstellingen willen we bezoekers uitnodigen tot meningsvorming.”

Mooie uitdaging om mensen te overtuigen

Die bezoekers komen niet alleen uit de stad en provincie, maar van heinde en verre. Naast tentoonstellingen gericht op de regionale (kunst)geschiedenis zoals bijvoorbeeld lokaal kunste-naarscollectief De Ploeg, zijn er geregeld spraakmakende tentoon-stellingen die het museum wereldwijd op de kaart zetten. Zo trokken exposities over Russische schilder-kunst, David Bowie is of The Rolling Stones: Unzipped, dat momenteel te zien is, ook veel internationale bezoekers. “We proberen met ons jaarprogramma iedereen te bereiken, verdeeld over verschillende tentoon-stellingen of activiteiten. Ik vind het leuk om mensen te bereiken die niet sowieso vijf keer in een jaar bij ons over de vloer komen. Die zijn natuurlijk altijd welkom, maar het is een mooie uitdaging om mensen te overtuigen dat een bezoek aan een museum net als een dierentuin, bioscoop of concerten de moeite waard is en niet saai of stoffig.”

“Een museum moet leiden tot inspiratie, plezier en aanleiding tot een gesprek”

Muziek is inmisbaar

Muziek helpt daar bij. In 1999 had het museum een grote tentoonstelling van fotograaf Anton Corbijn, bekend geworden door zijn werk voor bands als U2, Depeche Mode en Nirvana. Ook Nederlands rock & roll-trots Herman Brood had een spraakmakende expositie in het museum. De laatste jaren zijn het aantal activiteiten en exposities waar muziek bij betrokken is, toegenomen. Zo geven ze lunchconcerten in het museum en treden zij, naast bekende artiesten als Wende Snijders, Typhoon en Jett Rebel, ook op bij openingen van exposities. Tijdens het jaarlijkse muziekfestival Eurosonic Noorderslag, waar nieuw Europees talent zich vier dagen en nachten lang presenteert aan de wereldwijde muziekindustrie, is het Groninger Museum voor veel bezoekers vaste prik geworden. Het museum speelt daar dan ook al jaren op in, met bijvoorbeeld een expositie van bijzondere gitaren, aquarellen van rockartiest Marilyn Manson of bijvoorbeeld de bijzondere concertposters van lokaal poppodium Vera. Grotere exposities worden, wanneer mogelijk, qua timing afgestemd op het festival. Zo was de expositie David Bowie is tijdens het festival te zien. De dood van de Britse artiest, in dezelfde maand als het festival en de expositie, zorgde voor enorme toestroom van bezoekers; het museum trok met alleen deze tentoonstelling het aantal bezoekers dat het normaal in een jaar trekt.

Benader mensen via emotie

Als COVID-19 geen roet in het eten zou hebben gegooid, had de huidige expositie The Rolling Stones: Unzipped dat record wellicht verbroken. “Na Bowie vroegen we ons af welke popartiest dit succes kon overtreffen. Er zijn weinig artiesten van zulk niveau. Dankzij het succes van David Bowie is kregen we de reputatie dat we zo’n dergelijke expositie goed konden presenteren. Dat leverde aanbiedingen op, bijvoorbeeld van Pink Floyd. Dat was fysiek te groot; The Rolling Stones kon wel.” Zanger en frontman van de Britse band Mick Jagger opende in een gefilmde toespraak zelf de tentoon-stelling The Rolling Stones: Unzipped. “Daar hoort natuurlijk muziek bij. Zelfs bij fototentoonstellingen of illustraties moet er een bijpassende soundtrack op de achtergrond te horen zijn. Zonder muziek zouden musea een stukje saaier zijn. Als musea hebben we de neiging om als kunstwetenschappers te werk te gaan en de kunst te willen toelichten. Benader je mensen via emotie, zoals door middel van muziek, dan raak je mensen gemakkelijker en worden ze nieuwsgierig.”

Gebruik jij ook muziek in jouw onderneming en wil jij ook graag jouw visie op muziek delen? 
Laat het ons weten via info@muziekwerkt.nl

Onderneem in op Social Media