Internationaal postzegel-veilinghuis Corinphila in de spotlights  

Wie denkt dat postzegels verzamelen saai en uit de tijd is, heeft het mis. Het is volgens veilinghuisdirecteur Nathan Bouscher niet alleen een leuke, maar ook een lucratieve bezigheid. Zo veilde zijn bedrijf Corinphila onlangs een heel bijzonder poststuk gericht aan Anne Franks vader Otto, dat bijna tachtig jaar ongeopend is gebleven en maar liefst 9.500 euro opleverde. Een ontdekking waarmee het meest internationale postzegelveilinghuis van Nederland zowel de binnen- als de buitenlandse pers haalde. 

verkocht!

Internationaal stempel

“Sinds 2010 draagt het postzegelveilinghuis de naam Corinphila en zijn we aangesloten bij het Global Philatelic Network, een van de grootste wereldspelers in onze branche. We hebben als enige postzegelveilinghuis van Nederland zusterbedrijven met internationale verkoop in Duitsland, Zwitserland, Hong Kong en de VS! Circa 85 procent van onze opbrengst komt van postzegels en poststukken, met een mooi woord filatelie genoemd. De overige 15 procent bestaat uit munten, bankbiljetten en prentbriefkaarten. Ons materiaal krijgen we van bestaande verzamelaars die aan- en verkopen en er door omstandigheden mee stoppen. Daarnaast ontvangen we nalatenschappen. Merendeels uit Nederland, maar ook uit Duitsland, Zwitserland, Canada, Finland, Australië en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wist je trouwens dat verzamelingen bij ons gratis te taxeren zijn?”

“Toen ik net was afgestudeerd in de rechten, vroeg mijn oom me of ik interesse had in de leiding van postzegelveilinghuis Corinphila. Als bekend veilingagent was hij goed bevriend met mijn voorganger en kon me dus voordragen. Zo werd ik na een kleine twee jaar werken in 2015 managing director. Het mooie is, dat mijn helaas inmiddels overleden oom destijds weer door zijn oom verslaafd is geraakt aan postzegels. Ondertussen is ons veilinghuis al veertig jaar actief, eerst in Amsterdam en later in Amstelveen. Van oudsher hebben we een sterke binding met de regio; zo plaatsen we regelmatig advertenties in uitgaven van postzegelverenigingen in bijvoorbeeld Haarlemmermeer, Amstelveen en Aalsmeer.”

Live online meebieden  

“Jaarlijks organiseren we in maart en september in ons eigen pand twee grote veilingen die voor iedereen toegankelijk zijn. Geïnteresseerden kunnen wereldwijd live online meebieden, maar ook telefonisch, schriftelijk, per e-mail en via onze website. In de periode voorafgaand aan de veilingen maken we catalogi waarin ons aanbod staat. Het komt ook voor dat we een extra catalogus uitbrengen, met daarin de verzameling van één persoon. We zijn afhankelijk van wat er binnenkomt, vandaar dat onze veilingen erg gevarieerd zijn. Tijdens speciale kijkdagen bereiden gepassioneerde verzamelaars en handelaars zich voor op de veiling. Ons verdienmodel? Net als andere veilinghuizen verdienen wij aan de commissie bij de bemiddeling tussen aan- en verkoop.”

Veilinghuis voor verzamelaars

“Hoewel in Nederland het gangbare materiaal steeds moeilijker aan de man te brengen is, zien we in Azië juist een explosieve toename van geveilde postzegels en poststukken. Ook Nederlands-Indië, een van oudsher populair verzamelgebied als voormalige Nederlandse kolonie, doet het goed qua opbrengst. Dat compenseert de gedaalde waarde van Nederlandse stukken. Wat ons uitzonderlijk maakt, is dat we zelf niks aankopen op beurzen of bij particulieren, terwijl sommige van onze concurrenten dat wel doen. Omdat wij hetzelfde belang hebben als de inzender, namelijk een hoge opbrengst, weten wij de beste resultaten voor onze inzenders te behalen. Wij staan bekend als veilinghuis voor verzamelaars.”

Wij taxeren  verzamelingen GRATIS!

Kansen versus risico’s

“Ons stereotype klanten zijn veelal gepensioneerde heren. Gelukkig voor ons is er daarnaast ook aanwas van veertigers en vijftigers, waarvan de kinderen het huis uit zijn. Zij pakken vaak hun hobby van vroeger weer op. Alhoewel deze groep minder groot is dan het aantal oudere klanten dat stopt met verzamelen of overlijdt. Sinds onze toetreding tot het Global Philatelic Network is vooral op internet onze vindbaarheid toegenomen. We zijn duidelijk zichtbaar, hoewel goed aanbod zichzelf natuurlijk verkoopt. Vroeger realiseerden we voldoende omzet van verkoop in Nederland; inmiddels komt 50 procent uit het buitenland. We denken mondialer dan voorheen en richten ons nu meer op Azië en doen veel promotie in België. Net als ondernemers moeten ook wij onze risico’s spreiden om goed te blijven draaien.”

“Wij staan bekend als veilinghuis voor verzamelaars”

Wie denkt dat postzegels verzamelen saai en uit de tijd is, heeft het mis. Het is volgens veilinghuisdirecteur Nathan Bouscher niet alleen een leuke, maar ook een lucratieve bezigheid. Zo veilde zijn bedrijf Corinphila onlangs een heel bijzonder poststuk gericht aan Anne Franks vader Otto, dat bijna tachtig jaar ongeopend is gebleven en maar liefst 9.500 euro opleverde. Een ontdekking waarmee het meest internationale postzegelveilinghuis van Nederland zowel de binnen- als de buitenlandse pers haalde. 

Eenmaal,

andermaal…

verkocht!

Internationaal postzegel-veilinghuis Corinphila in de spotlights  

Internationaal stempel

“Sinds 2010 draagt het postzegelveilinghuis de naam Corinphila en zijn we aangesloten bij het Global Philatelic Network, een van de grootste wereldspelers in onze branche. We hebben als enige postzegelveilinghuis van Nederland zusterbedrijven met internationale verkoop in Duitsland, Zwitserland, Hong Kong en de VS! Circa 85 procent van onze opbrengst komt van postzegels en poststukken, met een mooi woord filatelie genoemd. De overige 15 procent bestaat uit munten, bankbiljetten en prentbriefkaarten. Ons materiaal krijgen we van bestaande verzamelaars die aan- en verkopen en er door omstandigheden mee stoppen. Daarnaast ontvangen we nalatenschappen. Merendeels uit Nederland, maar ook uit Duitsland, Zwitserland, Canada, Finland, Australië en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wist je trouwens dat verzamelingen bij ons gratis te taxeren zijn?”

Live online meebieden  

“Jaarlijks organiseren we in maart en september in ons eigen pand twee grote veilingen die voor iedereen toegankelijk zijn. Geïnteresseerden kunnen wereldwijd live online meebieden, maar ook telefonisch, schriftelijk, per e-mail en via onze website. In de periode voorafgaand aan de veilingen maken we catalogi waarin ons aanbod staat. Het komt ook voor dat we een extra catalogus uitbrengen, met daarin de verzameling van één persoon. We zijn afhankelijk van wat er binnenkomt, vandaar dat onze veilingen erg gevarieerd zijn. Tijdens speciale kijkdagen bereiden gepassioneerde verzamelaars en handelaars zich voor op de veiling. Ons verdienmodel? Net als andere veilinghuizen verdienen wij aan de commissie bij de bemiddeling tussen aan- en verkoop.”

Veilinghuis voor verzamelaars

“Hoewel in Nederland het gangbare materiaal steeds moeilijker aan de man te brengen is, zien we in Azië juist een explosieve toename van geveilde postzegels en poststukken. Ook Nederlands-Indië, een van oudsher populair verzamelgebied als voormalige Nederlandse kolonie, doet het goed qua opbrengst. Dat compenseert de gedaalde waarde van Nederlandse stukken. Wat ons uitzonderlijk maakt, is dat we zelf niks aankopen op beurzen of bij particulieren, terwijl sommige van onze concurrenten dat wel doen. Omdat wij hetzelfde belang hebben als de inzender, namelijk een hoge opbrengst, weten wij de beste resultaten voor onze inzenders te behalen. Wij staan bekend als veilinghuis voor verzamelaars.”

Kansen versus risico’s

“Ons stereotype klanten zijn veelal gepensioneerde heren. Gelukkig voor ons is er daarnaast ook aanwas van veertigers en vijftigers, waarvan de kinderen het huis uit zijn. Zij pakken vaak hun hobby van vroeger weer op. Alhoewel deze groep minder groot is dan het aantal oudere klanten dat stopt met verzamelen of overlijdt. Sinds onze toetreding tot het Global Philatelic Network is vooral op internet onze vindbaarheid toegenomen. We zijn duidelijk zichtbaar, hoewel goed aanbod zichzelf natuurlijk verkoopt. Vroeger realiseerden we voldoende omzet van verkoop in Nederland; inmiddels komt 50 procent uit het buitenland. We denken mondialer dan voorheen en richten ons nu meer op Azië en doen veel promotie in België. Net als ondernemers moeten ook wij onze risico’s spreiden om goed te blijven draaien.”

“Toen ik net was afgestudeerd in de rechten, vroeg mijn oom me of ik interesse had in de leiding van postzegelveilinghuis Corinphila. Als bekend veilingagent was hij goed bevriend met mijn voorganger en kon me dus voordragen. Zo werd ik na een kleine twee jaar werken in 2015 managing director. Het mooie is, dat mijn helaas inmiddels overleden oom destijds weer door zijn oom verslaafd is geraakt aan postzegels. Ondertussen is ons veilinghuis al veertig jaar actief, eerst in Amsterdam en later in Amstelveen. Van oudsher hebben we een sterke binding met de regio; zo plaatsen we regelmatig advertenties in uitgaven van postzegelverenigingen in bijvoorbeeld Haarlemmermeer, Amstelveen en Aalsmeer.”

Wij taxeren  verzamelingen GRATIS!